Tiger Woods PGA Tour 2005

"Never change a winning team", heter det seg. EA Sports er ikke akkurat motstandere av den oppskriften.

Et aspekt som imidlertid er helt nytt, er TigerProofing. Ved å slå legendene, vinner man såkalte "legend coins", som kan brukes for å kjøpe hull til sin egen drømmebane. I tillegg til å sette sammen 18 hull, bør man legge vekt på at de skal være altomfattende - noen korte og noen lange, noen vanskelige og noen lette, noen doglegs (som betyr at det svinger til en side slik at man som regel må bruke to slag for å komme til greenen) og noen rette. Hvert hull kan modifiseres til en viss grad - bredden på fairwayen, dybden på sandbunkerne, helnignen på greenen etc. Får drømmebanen nok prestisjepoeng, vil proffene utfordre deg til spill på din egen bane. Dessverre er ikke denne nyheten spesielt morsom. En ting er å designe baner fra grunnen av - på en PC med mus og tastatur, men å sitte på en konsoll og stille på overflateteksturen på fairwayen blir ikke helt det samme.

Lyd og grafikk er kort og godt den samme som før. Grafikken har ikke endret seg stort siden 2003-utgaven; den ser bra ut, men er heller ikke blant de beste i bransjen. Teksturene er ofte relativt udetaljerte og trærne ser veldig todimensjonale ut. Lyden begrenser seg som regel til naturlyder og lyden av et kaldt firerjern som treffer den hvite ballen - det hederlige unntaket er menyene, der EA som vanlig har fått med seg noen kjente låter, bl.a. "The way you move" som nok alle fikk med seg på radio tidligere i år.

Det er vanskelig å gi karakter til denne type spill, som kommer i en ny utgave år etter år. Hvis du ikke eier Tiger Woods fra før og har lyst på det beste som er å oppdrive, er dette spillet å kjøpe, og det burde i så måte få en nier på karakterskalen. Men, for en som har spilt fjorårets spill er det ikke så mye nytt å glede seg over. TigerProofing, som er årets store nyhet, er ikke så veldig morsomt, og med manglende Xbox Live-støtte er det lite som er nytt i årets utgave - annet enn å tweake litt på golfspilleren du lager deg og putte med TigerVision, som i mine øyne nesten blir som å bake en juksekode inn i spillet. Legg til at du sannsynligvis får kloa i 2004-utgaven for halve prisen, så blir det egentlig vanskelig å anbefale årets utgave - med mindre penger ikke spiller noen rolle.

PS! For deg med Playstation 2 som leser denne omtalen, kan jeg glede deg med at PS2-versjonen HAR støtte for onlinespilling, med handicapsystem og det hele.