Titanfall har seks spillere på hvert lag

Respawn forteller at antallet spillere passer perfekt til designen.

Det blir ikke den store gjengen som sprader rundt i Titanfall.
EA

Om du hadde saumfart hele slektstreet i håp om å skrape sammen et durabelig stort lag til skytespillet Titanfall må du nok belage deg på å gjøre kraftige kutt. I et svar til en fan på Twitter forteller Respawn-sjef Vince Zampella at kampene begrenses til 6 spillere mot 6 spillere.

– Til syvende og sist ble dette mest balansert sammen med den kunstige intelligensen for oss, understreker Zampella.

Respawn lover intense kamper.
EA

Titanfall er et skytespill der to lag ryker i tottene mot hverandre. På begge lag finnes det flust av figurer som ikke er spillerstyrte, og som deltar aktivt i kampene. Det er disse Zampella refererer til, og som tilsynelatende er en del av grunnen til at spillertallet begrenses til 12.

– Vi gjorde mye testing, og det er utrolig moro. Alt handler om hva vi fant ut var mest morsomt, tvitrer han videre, og forteller at de på et tidspunkt eksperimenterte med høyere spillertall.

Hard respons på forum

Som så mye annet i spillverdenen har antallet spillere i Titanfall fått hard medfart. I nettforumet NeoGAF (via Eurogamer) har for eksempel mange uttrykt skuffelse og spekulerer i grunnene til spillerbegrensningen, mens andre påpeker at det ikke trenger å være indikativt for noe som helst annet enn nettopp det Zampella hevder.

Spillertallet er låst på grunn av balanse, hevdes det.

Senere i den lange diskusjonstråden slenger Respawn-produsent Drew McCoy seg inn i diskusjonen og utdyper situasjonen.

– Jeg tror det er lurt å spille spillet før man ser på noe så ubetydelig som et nummer i et vakuum. Vince snakker sant, vi testet forskjellige antall spillere (helt fra én-mot-én til mye høyere) og designet kartene, spillmekanikken og hele opplevelsen rundt hva som fungerte best i spill. Dersom noen ønsker å jage etter de høye tallene tilbyr vi kanskje ikke den opplevelsen de ønsker seg? Jeg vet ikke, spør han retorisk.

Langt fra tomt på kartet

McCoy forteller videre at det skjer mer enn nok på spillerkartet til å skape en intens opplevelse.

– Husk at du kan gå ut av Titan-en din og la den gå rundt av seg selv. Det betyr at du kan ha 12 spillere som bykser mellom veggene, 12 Titan-roboter som stamper nede på slagmarken og et dusin med KI-soldater som gjør sin egen ting, skildrer han.

Titanfall-trailer. (Video: EA)
Les også
Anmeldelse: Titanfall

I tillegg prøver McCoy å rette opp i inntrykket mange har om soldatene som styres av den kunstige intelligensen, og hevder at de har sin helt egne rolle i spillet, separert fra spillerne.

Da vi testet ut Titanfall under Gamescom virket vår utsendte journalist å stortrives med Respawns spill.

Av alle spillene jeg har sett og testet på Gamescom er Titanfall det jeg per nå gleder meg mest til, lød det fra Jens Erik Vaaler.

Titanfall kommer til Xbox One, Xbox 360 og Windows 11. mars. Det er dog ikke sikkert at Xbox One-versjonen kommer hit til Norge innen den daten, siden vi fremdeles ikke vet når konsollen lanseres her til lands.

Titanfall blir kun å spille sammen med flere:
Det gir ingen mening med en enspillerdel, hevder Respawn »

Siste fra forsiden