Titanfall-skaper: – Enspillerdel gir ikke mening

Respawns Vince Zampella forklarer hvorfor Titanfall kun handler om flerspiller.

Det har blitt en klisjé i bransjen med enspillerspill som får en halvbakt flerspillerdel klistret på med dårlig gaffateip. Flerspillerspill som dropper å ha med enspillerdel er litt mer uvanlig nå om dagen, særlig i skytespillsjangeren.

Når Respawn Entertainments mech-skytespill Titanfall treffer bakken over nyttår, lander det dog kun med en flerspillerdel. I et intervju med GamesIndustry.biz forklarer grunnlegger Vince Zampella hvorfor de har valgt holde nettopp dét fokuset.

– I Respawn er vi omtrent 60 utviklere, og det å skulle få disse til å bruke flere måneder på å lage enspilleroppdrag som de fleste peiser seg gjennom på få minutter gir ikke mening. Og hvor mange fullfører enspillerdelen? Et lavt prosenttall. Alle spiller det første brettet, men 5 prosent av spillerne fullfører spillet, forteller Zampella.

Titanfall.

Han peker også på hvordan enspillerdelen og flerspillerdelen i praksis er to forskjellige spill. Dette krever at man deler opp utviklingsteamet for å kunne jobbe på begge delene.

– Delene har ulik balanse og størrelse. Folk bruker hundrevis av timer i flerspillerdelen, men prøver å skyndte seg gjennom en enspillerdel. Så hvorfor skal alle ressursene brukes på det? For oss ga det mening å gjøre det slik. Nå ser alle disse ressursene, og flerspillerdelen er bedre, utbroderer gründeren.

Konkurrerer ikke med Call of Duty

Titanfall er Vince Zampella og resten av Respawn Entertainments første spill etter at de ble tuppet ut av Call of Duty-studioet Infinity Ward i 2010. Zampella selv var en av grunnleggerne av utviklingsteamet som står bak verdens mest populære skytespill, og mye av Titanfalls oppmerksomhet skyldes han og hans medutvikleres tidligere bedrifter.

Titanfall.

Selv om Call of Duty-serien får et nytt innslag nå i høst, ser ikke Zampella på det tidligere hjertebarnet som en konkurrent å være redd for.

– Vi lanserer ikke vårt spill samtidig som dem, og vi prøver oss på noe annet. Vi går ikke for å «ta» Call of Duty, men gjør vår egen ting. Det viktigste er å sikre at det vi lager er moro. Det et helt greit for meg at Call of Duty er stort. Jeg var med på å skape det, så jeg er stolt over å se at det har blitt større enn meg selv, sier en ydmyk Zampella.

Les også: Titanfall-detaljer lekket før E3 Les også: Dette skjedde på Electronic Arts pressekonferanse under E3

Slik ser Titanfall ut i aksjon.

Siste fra forsiden