TOCA Race Driver

Nå er PC-verdenens etterkommer av TOCA 2 endelig tilgjengelig. Alt som kommer sent kommer ikke godt, men at spillet ikke ble rushet til julesalget er et godt tegn. Det har vært tynt med gode simulatorer for standardbiler en stund, og det var derfor svært spennende å se hva TOCA Race Driver kunne tilby.

Side 4

Bedre enn på PlayStation 2
TOCA Race Driver har vært ute en stund på PlayStation 2, men det er ikke uten grunn at versjonene for PC kom først nå. Takket være den ekstra kraften som er tilgjengelig på PC har grafikken blitt kraftig forbedret, og antallet biler på banen har blitt forandret fra 14 til 20. Den viktigste forbedringen er likevel muligheten for multiplayer over Internett eller lokalt nettverk. Med riktig hardware er det dessuten mulighet for 5.1 lyd med EAX, og "Matrox Surround Gaming" på inntil 3 skjermer. Codemasters lovte også at kvalifisering skulle være tilgjengelig i seriene (noe det ikke var på PlayStation 2), men dette løftet har de tydeligvis ikke tatt så tungt på. Det er ikke antydning til kvalifisering annet enn på enkeltløp. Du må derfor ta til takke med en startposisjon du blir tildelt. Svært urealistisk, og ikke minst irriterende.

Når den krigerske AI-en begynner å gå deg på nervene er det godt å kunne utfordre mer eller mindre humane motstandere over nettverk eller Internett. Mange rapporterer om problemer med oppkobling til servere, på tross av åpning av alle aktuelle porter og iherdige forsøk, og dette ble også problematisk under vår test av spillet. Spillet er ferskt på markedet, og Codemasters har annonsert at oppgraderingen som er på vei blant annet skal forbedre multiplayer over Internett, så dette er trolig ikke et varig problem. Det var imidlertid ingen hinder for testing over nettverk, og rent bortsett fra lavere ping er spillmodusene over Internett og nettverk identiske. Enkeltløp eller selvkomponerte serier kan kjøres, og en står fritt til å velge biltyper og baner.

Antall runder, tvunget depotstopp og værforhold kan settes opp etter eget ønske. Det er også valgfritt om AI-styrte motstandere skal være med eller ikke. De kan tilføre litt ekstra action, men de ødelegger lett noe av moroa med multiplayer. Er det få personer med i spillet "drukner" de lett blant alle de andre bilene. Ofte er det artigere med en skikkelig duell, eller en mindre gruppe som kniver sammen. Å bli frakjørt av de andre fordi en AI-bil presser deg av veien er ikke moro. Flere spillere kan kjøre for samme team, det kan gi konkurransen en fin vri, da samarbeiding blir viktig. Det er unektelig svært festlig å kjøre opp på hver sin side av en motstander for deretter å lage pannekake av ham. Har du ikke tilgang på Internett eller nettverk er det dessuten mulig for to til fire spillere å spille i ”split-screen”. Det kan bli litt i trangeste laget på en gjennomsnittlig PC-skjerm, men ellers fungerer det utmerket.

TOCA Race Driver er et underholdende spill, og tilfører sjangeren flere nye impulser. De mest interessante er kanskje AI-ens hevnaksjoner og faktumet at det har en historie, men også skadesystemet tilfører mye nytt. Det grenser faktisk til å være litt i beste laget, det er svært fristende å leke "Destruction Derby", men det er ikke spesielt gunstig for resultatene. AI-en er stort sett god, men aggressiviteten er for høy, plagsomt høy. Spillet prøver (dessverre) å tiltrekke både simulatortilhengere og de som foretrekker arkade. Resultatet er et spill som er godkjent på begge områder, men som ikke briljerer på noen av dem. TOCA Race Driver er for urealistisk til å kunne kalles simulator, å droppe speil fremstår i bestefall som utrolig slurvete. Samtidig er det for krevende og omfattende til å være et spesielt godt arkadespill. Det er likevel artig, og har god grafikk og uvanlig realistisk lyd. Sammen med noen venner (eller fiender) kan det tilby rikelig med underholdning, forutsatt at du kan leve uten speil og dekkslitasje.

Side 4