Tok opp lydeffekter i atomkraftverk

Utviklerne av Guild Wars 2 har gått langt for å sikre skikkelig romklang.

Arena.net jobber jevnt og trutt med Guild Wars 2, et massivt flerspillerrollespill hvor man forsøker å eliminere det evige jaget etter mer erfaring («grinding») som plager MMO-sjangeren. Utviklerne ønsker å lage et sosialt spill som samtidig minner mer om klassiske enspillerrollespill med tanke på hvordan spillerne får mulighet til å oppleve og påvirke verden rundt seg.

Nå har utviklerne røpet en artig detalj om selve utviklingen av spillet. De tok nemlig turen til et gammelt atomkraftverk ved Satsop i Washington, hvor de brukte en hel dag på å ta opp ulike lyder i forskjellige rom i anlegget.

Se hvordan lydopptakene foregikk. Utvid

Målet for turen var å sikre skikkelig romklang i spillet. Atomkraftverket hadde mange rom med spesiell akustikk, og utviklerne fikk besøke et kjøletårn, det gamle reaktorrommet og gamle vanntunneller.

Ved å ta opp lyden av startpistolskudd og andre ting i disse miljøene fikk utviklerne også med seg effekten av romklang (ekko og så videre), som kunne analyseres slik at denne effekten kunne brukes på lydeffektene allerede laget for spillet.

Mye av handlingen foregår i grotter og underjordiske saler, med spesiell akustikk. Ved hjelp av data samlet inn på turen til atomkraftverket sikrer utviklerne at lyder som lages i disse miljøene høres realistiske ut.

Du kan lese om prosessen på utviklerbloggen til Arena.net.

Les også: Intervju: Guild Wars 2

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen