Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter

Er du typen som er redd for spøkelser og elsker å kidnappe/drepe statsledere? Da kan du få så hatten passer i Ghost Recon: Advanced Warfighter.

Tom by
Brettdesignet i historiemodusen fungerer godt. Her får du tette bykamper under stekende sol og nervepirrende strid i parker som bader måneskinn. Objektplassering legger til rette for aktiv bruk av skjulesteder og avfyringsposisjoner, og enkelte ganger kan flankene brukes med godt resultat. De tre ulike skytestillingene bør brukes flittig, det er sjeldent det lønner seg å stå oppreist når du er under ild. Jeg stusser litt over hvor få mennesker det bor i verdensmetropolen Mexico City. Jeg har fulgt godt med, og sett totalt null sivile, noe som er et stykke unna de millionene som faktisk bor der. Det er forståelig at man har valgt å rendyrke striden, men noen sivile tullinger kunne gitt spillet en ekstra brodd.

Uten våpen duger ikke våre amerikanske elitevenner, men det problemet blir aldri en realitet. Her har du flust av granater, rifler og antipanservåpen du kan kose deg med. Snikskytterriflen falt jeg for umiddelbart. Våpen som treffer mål gjennom vegger fra lang distanse er en penisforlenger god som noen. Zooming er i det hele tatt viktig ved bruk av de fleste våpen i Advanced Warfighter, og effekten når du holder pusten gir vann i munnen. Fiender identifiseres ved røde symboler i HUD-en, noe som er positivt i forhold til å holde oversikt i stridbildet. Det betyr ikke at overraskelsene uteblir, det er alltid noe lure rivaler der ute som liker gjemsel.

Byr på seg selv
Advanced Warfighter er sexy, uforskammet flørtende og altoppslukende – i alle fall om du har HD-muligheter. Jeg snakker om det visuelle inntrykket, her er det meste svært gjennomført. Samtlige av miljøene du ferdes i er nydelige, og holder innlevelsesfaktoren på et høyt nivå. Effektene er glimrende, fra enorme eksplosjoner til HUD-forstyrrelser. Animasjonene sitter også godt, selv om dine lagkompiser ikke alltid beveger seg helt naturlig. Fysikken er ikke avansert, men du kan til en viss grad påvirke omgivelsene til din fordel. Kaptein Mitchell kan ”brukes” i to synsvinkler, tredjeperson eller førsteperson. Her foretrekker jeg helt klart skulderperspektivet, det gir en god oversikt og du identifiserer deg mer med personen du styrer. Samtidig blir spillet mindre organisk av det litt kunstige perspektivet i førsteperson.

Videre elsker jeg filmklippene, eller mellomscenene om du vil. Når du flyr over et stadig mer stridspreget Mexico City i et bråkete helikopter, reiser pelsen seg over hele kroppen. Jeg gjentar: Du er tilstede! Det er selvsagt noe å sette fingeren på ved det visuelle. Hakking kan oppstå når mye skjer på en gang, det holder ikke. Skyggefeil er heller ikke uvanlig, jeg tror i hvert fall ikke det er normalt at mennesker kaster skygge gjennom vegger og tak.

Krigspill krever god lyd, og sjangeren er kanskje den som leverer best i så måte. Advanced Warfighter er intet unntak, spesielt hvis du har et skikkelig anlegg. Du føler krigen på kroppen når skuddene hagler rundt deg og soldater skriker frenetisk. Eksplosjoner drønner så skjermen rister og du kjenner formelig lufttrykket fra svevende helikoptre. Stemmearbeidet i mellomsekvensene er for det meste av grei kvalitet, men musikken imponerer enda mer. Bruken av musikk er svært vellykket og høyner den generelle spillopplevelsen. Ulike låter står perfekt til situasjoner på slagmarken – herlig.

Gode spillstunder er til for å deles, her får du sjansen. Flerspillerdelen til Advanced Warfighter er omfattende, både lokalt og over Xbox Live. Lokalt kan du blant annet spille sammen med venner i samarbeidsmodusen, en fin mulighet i sosiale lag. Disse brettene er spesialkonstruerte for flerspillerdelen, og jeg savner dermed muligheten til å spille historiebiten sammen med en kompis. Om dere har lyst til å treffe andre mennesker er nettet tingen. Her kan dere utkjempe slag både for moro skyld og i forhold til en verdensomspennende rankingliste. Noe hakking må påregnes, selv om grafikken er nedskalert, men det blir ikke verre enn at spillet som regel flyter greit. Ti varierte kart gir mye moro over Live, og rangeringen gir spillopplevelsen fylde. Denne opplevelsen styres selvsagt også av de du spiller sammen med, og useriøse deltagere er så absolutt et irritasjonsmoment. Du bør forresten be til høyere makter om at du unngår meg der ute, jeg elsker nemlig lukten av en fallen gamer om morgenen.

Den foreløpige seierspallen til Xbox 360-spill har fått et nytt tilskudd. Advanced Warfighter er en knallsterk tittel som fortjener din oppmerksomhet. Her får du virkelig godfølelsen av at du er i strid, du er en topptrent elitesoldat. Husk at du ikke kan storme fremover på slagmarken, tankekraft er like viktig som stridsmakt. Det gir et velbehag uten like å iscenesette vellykkede operasjoner, og Advanced Warfighter byr på seg selv i så måte. Nei vel, så er det ingen hyperavansert simulator og mangler/feil er synlige – men pokker hvor morsomt dette spillet er! Helvete er løs i Mexico, er du med på en liten sydenreise?