Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Etter å ha spilt det originale Rainbow Six til døde, samt oppfølgeren Rogue Spear, var det slett ikke vanskelig å glede seg til å dra i gang Raven Shield. Som det tredje spillet i den taktiske skytespill-serien, bortsett fra en liten hærskare ekspansjoner, står Raven Shield frem for å føre flagget videre. Det gjør det på en svært galant måte, uten å måtte revolusjonere spillserien.

Noen vil kanskje bemerke seg akkurat dette, hvordan Raven Shield ser ut til å gjøre akkurat det samme som det alltid har blitt gjort i serien, noe som kanskje er litt paradoksalt etter som dette var serien som så og si redefinerte hele sjangeren. Burde det ikke være på tide å atter engang sjokkere verden med friskt og velskapt design? Uansett, Raven Shield har tatt alle de elementene som gjorde de forrige spillene såpass spennende å spille, og har valgt å gjøre det hele om igjen, men naturligvis med en del nye vrier. Resultatet er et flott spill, om ikke nydelig, som kommer til å bore seg inn i hjertene til tilhengerne av serien. Nykommere vil føle det samme som veteranene gjorde med Rainbow Six: Overveldet. Dette er et komplekst spill med mange forskjellige elementer, og er kanskje den rake motsetningen til spill slik som Half-Life og Counter-Strike. Planlegging står sentralt, og i stedet for å fyre løs på glefsende vesner fra det ytre rom, blir du plassert i relativt hverdagslige omgivelser for å befri vanlige mennesker fra andre vanlige - dog noe kriminelle - mennesker. Dette er Raven Shield i et nøtteskall.

Solid action, syltynn historie
Den europeiske versjonen av Raven Shield følger i en svært lekker boks, noe som selvfølgelig appellerer til den materialstiske delen av Gamer-hjertene våre. Spillet kommer ikke i et DVD-cover, men heller en større boks med en relativt informerende manual, en fin-fin innpakning til de to CD-ene, samt en rekke karakter-skisser medfølgende på papp-kort. Sist, men ikke minst følger det med en Rainbow Six-hette. Den ser litt ut som en vanlig finlandshette, men er av et langt tynnere stoff og har Rainbow Six 3-logoen smurt på over øynene. Denne var tydeligvis ikke laget for våre lesere, med mindre dere er en gjeng fem-åringer, da den såvidt burde kunne presses over hodet på ei barbie-dokke.

Etter å ha blitt bergtatt av spillets innpakning, samt tredd hetta over nærmeste smårolling og sendt ham ut av rommet, var det på tide å se om Tom Clancy og gjengen hadde greid å gjøre det igjen. Det er ingen tvil om at dette er Rainbow Six. Den samme gode, gamle forteller stemmen pryder introduksjonsvideoen, og naturligvis er spillets historie politisk inspirert. Dette er ikke SWAT med andre ord, og i stedet for vinningsforbrytere som har fått bankranet sitt ødelagt, er det igjen duket for lederfigurers evige kamp om verdensovertakelse. Historien sparker fra i 1945, hvor nazi-Tyskland er under fall og verdens facistiske ledere er i ferd med å bli fratatt makten. Et knippe slemminger planlegger likevel fremtiden, selv om ikke de blir en del av den, og etterlater dokumenter for fremtidens ambisiøse nazister. Mer enn dette røper egentlig ikke introduksjonen, og videre blir en fortalt om anti-terrorist-gruppen Rainbow som igjen ser ut til å være planetens eneste, og muligens siste håp. Du blir kastet hodestups inn i begivenhetene, og blir raskt klar over hvor overflatisk spillet er. Historiefortelling og emosjonelle bånd til hendelsene er kastet ut av vinduet til fordel for godt utviklet taktisk action.

Likevel, slikt er enkelt å gi blaffen i når det gjelder Rainbow Six. Selv om Raven Shield er vel tynt historiemessig, har spillserien aldri vært kjent for å være særlig teatralsk eller filmatisk i sin fremgangsmåte. Etter å ha laget en ny kampanje og valgt vanskelighetsgrad, bærer det rett inn i første oppdrag. Som vanlig blir du presentert med problemstillingen først, samtidig som du får høre innspillene til noen få av figurene i Rainbow-organisasjonen. Gamle Clark, som er selveste sjefsfargen i regnbuen, er fremdeles med i spillet, klar til å gi deg de vanlige, amerikaniserte "pep-talk"-ene: Go get'em boys! Her blir du også vist en liten video som i første omgang viser deg hele jordkloden, for så å gå inn på landet og akkurat det stedet der oppdraget utspiller seg. Spesielt morsomt er dette for nordmenn etter som et av oppdragene utspiller seg i Bergen.

Hvorfor? La oss bare si at Bergen plutselig ser ut til å ha blitt flyttet til Setesdalen. I likhet med de tidligere spillene i serien, kan du også her få vite hva media har skrevet om dine strabasiøse oppdrag. Rett etter et oppdrag er fullført, kan du lese om det fra avisenes synspunkt. Vanligvis er dette helt galt, noe som står i stil med det faktum at Rainbow må holdes hemmelig, og derfor har det seg slik at det lokale politiet som regel får æren for dine helte-dåder. Det er ikke lett å være helt. Litt skuffende er det at det ikke finnes noen såkalt Intel-database lengre. Det ser ikke ut til at utviklerne mente dette var en særlig viktig del av spillet, selv om dette har vært en norm i både Rainbow Six og Rogue Spear. Før var det nemlig slik at du hadde en slags kunnskapsbase hvor all informasjon om de ulike gruppene og menneskene du støtte på i spillet ble lagret. Uansett, straks du har blitt fòret med all nødvendig informasjon, bærer det inn i planleggingsfasen.