Tony Hawk's Pro Skater

Tony Hawk-serien har etter hvert blitt legendarisk med utgivelser på alle de store konsollene de siste ti årene. Serien har solgt i bøtter og spann og etter et par litt skuffende håndholdt-utgaver har spillet virkelig funnet sitt rette element på N-Gage.

Tony Hawk var virkelig spillet som gjorde at ekstremsportspill slo gjennom blant folket. Siden den gang har det blitt 31 utgivelser og serien har blitt reneste gullgruven for utvikleren Neversoft Interactive. Nå har det første spillet i serien blitt konvertert over til N-Gage. Selv om spillet har blitt teknisk redusert og med lavere framerate enn PlayStation-versjonen, har det blitt et flott resultat.

Flott grafikk
Det første du legger merke til med Tony Hawk er den utrolig gode grafikken. Spillet er som sagt en port fra PlayStation og imponerer med god 3D-grafikk. I forhold til PlayStation-versjonen av spillet er det færre polygoner i sving og frameraten er litt dårligere, men det ser absolutt flott ut på den lille skjermen. I motsetning til mange andre spill på N-Gage er ikke formen på skjermen noe stort problem, selv om det innimellom kan irritere litt. Det som kan ødelegge med grafikken, er at ting på en måte beveger på seg. Det kan gjøre at du bommer litt når du skal grinde eller lignende. Når du kjører i full fart legger du ikke lett merke til det, men når du faller ser du det lett. Frameraten er lavere enn den var på PlayStation, men i motsetning til flere andre N-Gage-spill er den ikke absolutt ikke katastrofal lav.

Tony Hawk er, som de flest vet, et skatespill. Det går ut på å grinde og hoppe samtidig som du utfører forskjellige grabbe-, flippe- og spinnetriks. Klarer du å gjøre flere triks etter hverandre eller blande sammen forskjellige ting i lufta (for eksempel spinne samtidig som du utfører en grab) får du en høyere poengsum. Tar du mange triks uten å falle fyller det seg en linje under som gjør det mulig å ta supertriks. Hvis du tar det samme trikset mange ganger på rad får du mindre og mindre poeng per triks, så det gjelder å ha variasjon.

Dessverre kun en port
Det største problemet til Tony Hawk er at det kun er en port av PlayStation uten mange forbedringer. Etter hvert som fem spill har kommet ut er det mange nye elementer som har blitt med og alle har på sin måte tilført spillet noe helt nytt. Dessverre finnes ikke ting som for eksempel linjen over hodet når du "grinder". Kontrollene som spillet kommer med kan være litt knotete før du blir vant med dem. Knappene ligger tett oppi hverandre og kan tidvis gjøre det litt vanskelig, men ødelegger ikke opplevelsen i noen stor grad. Heldigvis kan du også konfigurere kontrollene slik du selv ønsker dem.

Det er fire moduser du kan spille. Det første er den klassiske "Career"-modusen hvor du begynner som en av ti kjente skatere. Du må nå en rekke mål, som å samle inn 5 bokstaver som er spredt rundt på banen eller finne en skjult videokassett, for å komme deg videre og låse opp nye baner og brett. Du har også "2 player" hvor du kan konkurrere mot en annen spiller enten over Bluetooth eller to personer mot hverandre på samme maskin. Vi har dessverre ikke fått testet Bluetooth-funksjonen, men er det like bra som når to stykker spiller på samme maskin, kommer du garantert til å ha det gøy. I tillegg har vi "Single Session" hvor du kun kjører en valgfri bane i to minutter og "Free Skate" hvor du kan skate så lenge du vil.

På musikkfronten skiller også Tony Hawk seg fra et vanlig spill på en håndholdt konsoll. Som på PlayStation består musikken av litt røff rock som fungerer veldig bra til spillet og skiller seg positivt ut fra mye av den mer primitive musikken vi er vant til fra GBA. Musikken og lyden er ikke like bra (kvalitetsmessig) som på PlayStation, men absolutt godt for en håndholt konsoll. Det er tydelig at musikkvaliteten har blitt ofret for at spillet skal ta mindre plass, men allikevel høres det veldig bra ut gjennom øretelefonene som følger med maskinen. Lydeffektene holder også et høyt nivå til å være håndholdt selv om det ikke finnes så alt for mange av dem.

Spennende onlinemuligheter
Det faktumet at N-Gage er en mobil og dermed også online, skaper spennende muligheter i Tony Hawk. På N-Gage Area kan du laste ned "ghost2 fra andre spillere i hele verden for deretter å konkurrere mot dem. Hver gang du vinner får du poeng som varier etter ferdighetene til motstanderen. Hvis du derimot taper mister du ti poeng. Sitter du fast på et brett kan du gå inn og se hvordan du samler inn alle bokstavene du trenger, eller se hvor den gjemte videokassetten er ved å se det blir gjennomført på skjermen. Du kan også se andre personers sine flotte triks og legge ut dine egne.

Tony Hawk Pro Skater er uten tvil det beste spillet som hittil er kommet ut på N-Gage og burde være et "must" for alle som har gått til innkjøp av konsollen. Spillet er strålende på den tekniske siden med flott 3D-grafikk og god musikk. Men spillet er en litt nedgradert versjon av Tony Hawk til PlayStation, og de som har spilt det vet at det var et veldig godt spill. Det største problemet er at spillet kun er en port, og de mange forbedringene vi har sett i serien er ikke med. Skal du ha et spill til N-Gage burde det bli dette.