Tony Hawk's Pro Skater 3

Tony Hawk har vunnet det som er verdt å vinne av konkurranser, og innehar flere verdensrekorder enn noen andre vert-skatere. En slik prestasjon kunne jo ikke bli oversett, og når spill bransjen begynte å se seg om etter nye sjangere å gi ut spill i så var Tony Hawk et selvfølgelig navn å bruke på et skateboardspill. Så selvfølgelig var det, at de har laget 3 stykker av dem så langt.

Slå deg løs!
De fleste har vel en eller annen gang spilt ett av Tony Hawk spillene, så de fleste vet hva de kan vente seg når de gyver løs på spillet. Her er det halsbrekkende skating akkompagnert av fet musikk som gjelder. Spillet har samme grunnidé som tidligere: Å gjøre "oppdrag" som gir deg muligheten til å åpne nye brett å skate på. Desto lenger ut i spillet man kommer desto vanskeligere blir det å klare de forskjellige oppdragene som må til for å vinne spillet. På veien samler man også stat-points, som er poeng du bruker til å øke skateren din sine ferdigheter på brettet. Du kan få høyere ollier, bedre fart eller kanskje vil du dra høyere airs?

Spillet begynner ganske snillt med et passe stort innendørsbrett kalt The Foundry, et støperi. Her må du løse 9 oppdrag for å klare brettet. Du trenger dog bare å løse noen få oppdrag for å få tilgang til neste brett. Oppdragene på de to første brettene, The Foundry og Canada, er ganske enkle å klare, slik at du ikke trenger slite vettet av deg helt fra starten av. Videre utover i spillet blir brettene større og mye mer omfattende. Du får tilgang til å skate i byer som Rio, Los Angeles og Tokyo. Rio brettet er ganske lite, ettersom dette ikke er et oppdragsbrett men et konkurransebrett. Los Angeles derimot er et stort brett, med mulighet til å skate på mer eller mindre alt du ser rundt deg og mer til. Du har biler som suser rundt i gatene, fotgjenger som går i veien for deg og som til og med kan finne på å slå deg ned hvis de føler for det. Et annet brett du spiller på har en innendørs hall. Hallen er tilsynelatende ganske liten, men leter du godt nok får du tilgang til et ekstra utendørsområde, et stort sjørøverskip! Sånn er det på de fleste brettene, du kan åpne hemmelige områder eller du kan gjøre ting som drastisk forandrer utseendet på brettet.

Dårlig utført porting
THPS3 er i utgangspunktet et Playstation 2 spill, og det ser man ganske godt i spillet også på GameCube. Grafikken er god, ingen tvil om det, men en del teksturer er litt vel enkle og landskapet er som oftest bygd opp av enkle former og firkanter. Det er også tidvis antydninger til framerate problemer i spillet, noe jeg ble ganske skuffet over. Det er tydelig at utviklerne har hatt dårlig tid når de portet THPS3 over fra PS2 til NGC. Det er stort sett det eneste negative jeg har å utsette på grafikken i spillet, som jamt over er veldig god. Karakterenes bevegelser er kraftig oppgradert fra tidligere versjoner av spillet, og overganger mellom bevegelser og tricks er nå veldig bra. Alt ser veldig naturlig og bra ut. Ved siden av at brettene har blitt mye større har man også gjort brettene mye mer dynamiske. På alle brettene er det ting du kan gjøre som i større eller mindre grad endrer brettets karakter, fra å starte jordskjelv i Los Angeles til å ødelegge et museum ombord et cruiseskip. Alt i alt har spillet fått mye mer dybde i grafikk og dynamikk i brettene.

Lyden i spillet er i likhet med sine forgjengere meget god, alt fra lydene når man faller til lyden når du lander etter tricks er veldig bra. Sammen med de mer dynamiske brettene har man også fått mye større behov for bakgrunnslyder. Alt fra biler som kjører rundt på brettet til fotgjengere som slenger spydige kommentarer til deg. Disse lydene fungerer også veldig godt i spillet, og gir en enda bedre spillopplevelse. Musikken i THPS spillene har alltid vært bra, med en god blanding av rap, punk og rock. Denne gangen har de virkelig overgått seg selv, musikken er vanvittig bra, og passer perfekt inn i spillet. Jeg for min del synes det er topp å skate med KRS-ONE eller Motorhead i bakgrunnen. Alt i alt er lydbildet i spillet mer eller mindre perfekt, jeg kan ikke komme på noen ting som trenger å forbedres. Til tross for det kommer sikkert THPS4 til å ha enda bedre lyd når det engang kommer. Activision klarer av en eller annen grunn ikke å la vær å overgå seg selv så til de grader hver gang. Dette er et selskap mange andre spillutviklerer kan lære mye av!