Anmeldelse

Tony Hawk's Pro Skater 4

Tony Hawk-spillene banet vei for hele actionsportspill-sjangeren. Med en god blanding av realisme og arkadestil, startet det den kanskje viktigste forandringen i spillverdenen de siste årene. Nå er actionsport noe av det som selger aller best til konsoll. Tony Hawk's Pro Skater-spillene (THPS) banet vei for alt du ser av snowboard, skateboard, BMX, surfe og inline-spill. Til tross for mange andre gode actionsportspill, er fortsatt Tony Hawk's den klare eneren.

Tidenes største skater
Tony Hawk fikk sin første proffkontrakt med Powell Skateboards allerede i 1982, da var han bare 14 år. Da hadde han allerede vært sponset med brett og utstyr i flere år. Sammen med bl.a. Steve Caballero, er Hawk den skateren som har vært profesjonell skater lengst. Han har faktisk hele 20 år som proffskater bak seg, og er den som har vunnet flest verdensmesterskap, eller mesterskap i det hele tatt. Derfor er det ikke rart at det var han Activision valgte å kontakte når de skulle lage et skatespill. I september 1998 tok de kontakt, og som den tech-freaken Hawk er, var han ikke vond å be. Da hadde de allerede motoren til spillet klart, og i motsetning til de andre forsøkene på skatespill som hadde blitt gjort, var denne motoren faktisk bra, selv sett fra en skaters ståsted.

Når kontrakten var i boks begynte Neversoft i samarbeid med Tony Hawk å finpusse på spillmotoren. Det ble også gjort motion-capture til spillet, Hawk ble kledd opp i svart spandex, med borrelås. På denne lekre drakten ble det satt pingpongballer, det var i alle fall det han trodde. Etter en mye skating, og de tilhørende fallene fikk han beskjed om å være litt mer forsiktig, hver av ballene kostet nemlig 90 dollar. Heldigvis for oss spillere var han hele tiden en viktig del av utviklingen av spillet, han fikk jevnlig tilsendt betaer av spillet, og han ga beskjeder om hva som fungerte og ikke. Etter 10 måneder var spillet ferdig, verdens beste skatespill så dagens lys. Siden den gang har det bare ballet på seg. Vi er nå på det fjerde spillet i serien, og det blir bare bedre og bedre.

THPS er av den typen spill som er lett å bare plukke opp for å spille noen timer, eller minutter for den saks skyld. Det kreves lite trening for å klare å spille spillet, noe som er mye takket være enkel, men god kontroll. I de tidligere spillene har spilleren vært tvunget til å gjennomføre en del oppdrag for å spille ferdig et brett. Hva disse oppdragene var, varierte litt i forhold til hva slags skater man brukte. Det var et sett oppdrag for vertskatere og et annet sett oppdrag for streetskatere. Videre måtte du spille hele spillet gjennom med en skater for å få "vinne" spillet. Når det var gjort fikk du se en film med den skateren, pluss at du fikk tilgang til cheats eller nye skatere. Deretter var det å gå i gang med å runde spillet med en ny skater, for på så få tilgang til ny film, og enda flere skatere. Slik har det altså vært i de tre foregående Tony Hawk-spillene. Denne gangen har man derimot valgt å gjøre det på en ganske annen måte. Det har blitt enklere å få tilgang til de forskjellige skaternes filmer, det er ikke lenger et krav at du skal gå gjennom alle oppdragene på hvert brett med hver eneste skater. Nå er det også blitt slik at du kan bytte mellom skaterne når du føler for det. Når du tjener stat-points vil disse øke på alle skaterne, ikke bare den skateren du brukte når du fikk poenget.

Du har 16 oppdrag du skal gjennom på hvert brett. Du trenger heldigvis ikke klare alle sammen for å åpne nye brett, du trenger ikke en gang å klare alle sammen for å åpne filmer. Når du har klart 100 oppdrag, får du muligheten til å gjøre pro-challenges. Det er først her du får oppdrag som varierer fra skater til skater. Vanskelige er de også, en del av dem i alle fall. Når du først har klart 100 oppdrag, har du muligheten til å ta pro-challenges med alle skaterne i spillet. Det er altså ikke lenger slik at du må spille spillet gjennom med hver skater for å åpne filmer. Når du har klart en pro-challenge åpnes det flere vanlige oppdrag på de forskjellige brettene, til sammen blir det 24 oppdrag på hvert brett i spillet. Tidligere var det også slik at oppdragene kom opp som en liste før du begynte på et brett, deretter hadde du to minutter på seg til å gjøre flest mulig oppdrag. Dette har blitt forandret drastisk, nå kan du skate fritt rundt på brettene og gjøre hva du vil, uten å måtte tenke på tida. Hvis du skulle føle for det kan du skate bort til folk som står rundt omkring på banene, disse vil så gi deg ting å gjøre. Dette kan være alt fra å samle S-K-A-T-E-bokstaver eller klare en hvis poengsum, til å henge etter biler eller kjøre street-luge (kjelke med hjul). Disse oppdragene er som i tidligere spill tidsbegrenset.

Tony Hawk's Pro Skater 4 Xbox Xbox PS PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 15. november 2002
  • Plattform: Xbox
  • Utgiver: Activision
  • Utvikler: Neversoft Interactive

Forsiden akkurat nå

Til toppen