Anmeldelse

TrackIR

En sensor og et refleksmerke er alt som skal til for å forvandle skjermen til ei vindusramme ut mot noe langt større. Små bevegelser med hodet registreres, og skjermbildet flyttes tilsvarende. I spill med støtte for denne teknologien kan du altså kikke fritt rundt i et rom. I all hovedsak er det bil- og flyspill dette brukes i, og ikke uten grunn.

Tilvenningsperiode
Hjernen trenger litt tid for å venne seg til hvordan synsfelt og hodebevegelser henger sammen, men snart vil du oppleve at du i løpet av et brøkdels sekund kan fokusere akkurat der du vil, uten å røre så mye som en knapp på ratt eller joystick. I en bil vil det kanskje si å vri hodet for å se i sidespeil, eller å kikke en anelse innover for å se utgangen av svingen bedre. I et fly blir det langt enklere å følge med på fiendens posisjon, og dermed også å kontre hans krumspring. Det kreves trening, og i en periode vil du kanskje ha mer til felles med en avdanket fyllekjører enn en mester, men til syvende og sist det er verdt hver dråpe med frustrasjon og hvert gram med hodepine.

TrackIR kommer i to ulike versjoner. Den billigste byr på 80 oppdateringer i sekundet, noe som nok burde holde for de fleste, men for noen lapper ekstra får du proffversjonen på 120 oppdateringer per sekund. Ulempen er at du da ikke lenger kan skylde på at motstanderne har bedre utstyr. I tillegg finnes det et eget utvidelsessett som gir deg enda flere muligheter. Dette består av en bøyle med tre reflektorer som spennes fast på ei skyggelue. I utgangspunktet holder TrackIR bare styr på hvordan du vrir hodet i forhold til to akser, men med denne vektorekspansjonen kartlegges praktisk talt alle bevegelser. Vil du studere instrumentpanelet? Flytt hodet nærmere skjermen for å zoome inn. Det blir nå også gjort forskjell på om du vrir eller flytter hele hodet, slik at du kan flytte deg sideveis i rommet om ønskelig. Det er utrolig fascinerende, men strengt tatt er det sjelden du har bruk for mer enn hva standardsettet kan by deg.

Refleks i panna
I boksen sammen med sensor og programvare finner du noen refleksklistremerker. Disse kan du feste på huden, pilotbrillene, racinghjelmen eller hva du måtte ha på hodet foran PC-en. Skyggelua fra vektorekspansjonen kan dessuten kjøpes løs, og denne har fastsydde refleksmerker foran og bak. Så slipper du å bekymre deg for klistremerker som løsner når de absolutt ikke burde. Den kan jo alltids brukes i andre sammenhenger også, vårt testeksemplar brakte imidlertid ikke fiskelykke, hvis det skulle være av avgjørende betydning.

Med den medfølgende programvaren kan du sette opp praktisk talt alt mellom himmel og jord. Det er for eksempel en smal sak å lage profiler, slik at du kan benytte ulike oppsett i forskjellige sjangere. Et flyspill krever kanskje større følsomhet enn et bilspill. Alt fra følsomhet til bevegelsesområde kan stilles inn i detalj, gjerne med ulike valg for hver akse. Du kan også deaktivere en akse helt om du vil. Det kan virke overveldende, men det er både kjapt og enkelt å teste ut hva de ulike valgene gjør, og å prøvekjøre oppsettet.

Konklusjon
TrackIR høres kanskje ikke all verden ut, og det kan virkelig ikke beskrives hvor naturlig og smidig spillopplevelsen kan bli. Dette er en av de tingene som bare må prøves. Det koster å være kar, men en sjelden gang i mellom kommer det produkter som det virkelig ikke er noen tvil om at er verdt hver eneste krone. Det største minuset ved TrackIR er at det foreløpig er et begrenset spillutvalg med innebygd støtte. Det høres ut som et større problem enn det virkelig er. Kremen av simulatorer er nemlig godt dekket. Systemet fungerer med GTR, Live for Speed, Grand Prix Legends, Richard Burns Rally, Lock On, IL2 Sturmovik, Falcon 4.0, Flight Simulator 2004, for å nevne noen.

Natural Point TrackIR 3   Les mer »

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen