TrackMania Sunrise

Det som godt kan ende opp med å bli årets beste arkadebilspill er her - oppfølgeren til fantastiske lille TrackMania er i ferd med å ta spillverden med storm.

6. Nadeo prioriterer gameplay Nadeo vet hva det er som gjør et spill morsomt, og i dette spillet har de nesten kun fokusert på det. De har ikke gjort som et flertall av andre utviklere og latt seg distrahere av fokusgrupper og markedsanalytikere - i stedet har de satt seg ned og laget sitt drømmespill. Absolutt alle elementene av TrackMania Sunrise er preget av fokuset på umiddelbar, ren moro. Denne designfilosofien kommer også til uttrykk i forhold til lastetidene - hver bane tar kun noen sekunder å laste inn, slik at du får brukt mest mulig tid bak rattet (eller piltastene) og minst mulig tid på å vente.

7. Dette er et innovativt bilspill Nadeo har lest regelboka for hvordan et bilspill skal være, og så har de kastet den bort og ignorert omtrent alt som stod der. TrackMania Sunrise spiller etter sine egne regler, og dette gjør det til et bedre spill. I stedet for å inkludere ting som skademodellering og kollisjoner mellom bilene for å tilfredsstille tilhengere av bilspill, har utviklerne sett at spillopplevelsen blir bedre uten, og droppet dem. I tillegg har de lånt inn elementer fra helt andre spilltyper; "puzzle"-moduset minner nesten om en slags bisarr form for Tetris, og "platform"-moduset henter, som navnet tilsier, inspirasjon fra en helt annen sjanger. Alt dette gjør Sunrise til et helt unikt spill, og mens noen kanskje blir skuffet over at det ikke svarer til de fastsatte forventningene vi har til bilspillsjangeren, vil nok de fleste sette pris på utviklernes vilje til å gå egne veier for spillbarhetens skyld.

8. Sunrise belønner innsatsen din TrackMania Sunrise er et arkadespill, og det er utrolig enkelt å lære. Det betyr imidlertid ikke at du er mester etter en eller to timers spilling - for å bli god, kreves det massevis av øvelse, og det flotte er at du faktisk føler at du blir bedre og bedre etter hvert som du spiller. Mesteparten av æren for dette må de ekstremt presise kontrollene få - uansett om du spiller med tastatur eller analog håndkontroller (ratt fungerer, men håndkontroller og tastatur er bedre) føler du hele tiden at du faktisk har full kontroll over det bilen gjør. Hvert minste lille trykk kan være avgjørende for om du får gullmedalje eller må nøye deg med sølv.

Sunrise er dessuten et spill der egenskapene dine hele tiden står i fokus. Du må ikke kjøpe nye biler eller nytt utstyr for å gjøre det bedre, du må selv bli bedre. Det er kanskje en klisjé, men sannheten er at her er det ikke utstyret det kommer an på, det er hvordan du bruker det. Etter hvert klarer du å gjøre de mest fantastiske ting med bilen din, men før du blir for kjepphøy bør du ta turen ut på nettet - der er det nemlig alltid noen som er bedre enn deg. Mye bedre.

9. Flerspillerdelen er herlig Enspillerdelen er uhyggelig morsom og varer lenge (nøyaktig hvor lenge kommer an på hvor dedikert du er), men det er når du tar steget ut på nettet at du finner ut nøyaktig hvor avhengighetsskapende TrackMania Sunrise kan være. Skal jeg trekke frem én enkelt grunn til at du bør kjøpe spillet, må det bli flerspillerdelen. Men grunnen til at Sunrise er så morsomt å spille mot andre er selvfølgelig en kombinasjon av alle de andre grunnene - kjøregleden, banevariasjonen, fokuset på hver spillers evner og egenskaper, og så videre. I tillegg er det unge Sunrise-miljøet veldig hyggelig, og det er nesten ingen problemer med juks, uhøflige spillere eller folk som bare er ute etter å lage kvalm (ved å f.eks. sperre veien eller kollidere, noe som er umulig å gjøre i et spill uten kollisjoner mellom bilene).

10. Utviklerne har suveren brukerstøtte Nadeo kan én ting flere spillutviklere og -utgivere godt kunne lære, nemlig å sørge for spillmiljøet. Det forrige TrackMania-spillet fikk en gratis ekspansjonspakke, og er i ferd med å få en til. Om eiere av Sunrise kan se frem til samme luksusbehandling er usikkert, men allerede da jeg puttet inn omtalekopien min for første gang - før den britiske lanseringsdatoen - ble jeg fortalt at det lå en oppgradering og ventet på meg. Denne bestod av hele 33 nye bonusbaner, og representerer flere timers ekstra moro. I tillegg til å gi kjøperne ekstrainnhold, er Nadeo også flinke til å lytte til hva folk har å si, og de involverer seg i diskusjoner om spillet på offisielle fora og lignende. Nadeo er med andre ord en utvikler som bryr seg, og det fortjener de ros for.

TrackMania Sunrise er ikke perfekt. Noen ganger kan det være frustrerende vanskelig. Noe av musikken passer heller dårlig som bakgrunnsmusikk i et spill. Baneredigeringsverktøyet kunne vært litt enklere i bruk. Musepekeren har en stygg tendens til å dukke opp på skjermen under spilling. Survival-modusen fra TrackMania: PowerUp! er droppet. Spillet har fortsatt ikke fått mulighet for lokal flerspiller ved hjelp av delt skjerm (og benytter seg i stedet av det turbaserte systemet fra originalen). Spillet bruker kopibeskyttelsen StarForce. Det var vel omtrent alt jeg kom på, og som du ser er det ikke særlig mye.

Konklusjon Med TrackMania Sunrise har Nadeo skapt et av det siste tiårets mest avhengighetsskapende spill. Her får vi heftige stunts, skremmende hastigheter, intelligente oppgaver, et tilfredsstillende kontrollsystem, tilnærmet uendelig varighet, flott grafikk og mye mer. Lyden er kanskje spillets svakeste side, uten at det er noe spesielt galt med den heller (annet enn at jeg personlig ikke kan fordra noen av bakgrunnsmelodiene). Ellers er det naturligvis slik at spillet inneholder noen småting som kunne blitt gjort bedre, men ingen av disse detaljene ødelegger for helhetsinntrykket. Løp og kjøp - helst to kopier hver.

NB: Skjermbildene som følger med omtalen er tatt med shader-kvalitet på medium og uten antialiasing. TrackMania Sunrise kommer til Norge den 22. april.