Førsteinntrykk

TrackMania United

– Har du sett ett TrackMania-spill, så har du sett dem alle.

Denne kommentaren fikk jeg av en venn, som tydeligvis ikke er like hektet på TrackMania-serien som det jeg og tusenvis av andre trackmaniske gamere verden over er. Generelt er jeg selvsagt ikke helt enig i utsagnet, selv om jeg selvfølgelig ser hvor det kommer fra, men om TrackMania United er det eneste TrackMania-spillet du har sett, så er det faktisk sant. Vel, i alle fall nesten.

TrackMania United er nemlig en slags samlepakke. Her får vi de tre miljøene fra TrackMania, de tre miljøene fra TrackMania Sunrise og det ene miljøet fra TrackMania Nations, alt i ett spill. De forskjellige miljøene har selvsagt fått seg en del oppgraderinger siden vi sist så dem, og selve banene vi får servert er nye. Men i forhold til gameplayet er det få skikkelige nyheter. Det gjør egentlig ikke så mye, selv om jeg selvfølgelig gjerne hadde sett et nytt miljø eller to.

Men først: Om du ikke har prøvd TrackMania før, vet du kanskje ikke hva slags herligheter det er du har gått glipp av. Jeg vil ikke bruke så mye tid på å beskrive konseptet her, fordi vi allerede har anmeldt butikkversjonen av originale Trackmania, Trackmania Sunrise fra fra 2005 og tilleggspakken Trackmania Sunrise eXtreme. Dessuten kan du når som helst laste ned TrackMania Nations helt gratis (noe du anbefales å gjøre, med mindre du er en sur liten fyr som hater alt som er moro).

Enkelt konsept

Konseptet i TrackMania-spillene er enkelt. I bunn og grunn handler det om å kjøre bil, men ikke på de jordnære veiene vi finner i vanlige spill. Her foregår handlingen stort sett på det som best kan beskrives som berg-og-dalbaner, med massevis av hopp, loops og andre muligheter for spektakulære krasj. Hvert miljø har en enkelt bil, med egenskaper som er skreddersydd det spesielle miljøet. Bilene kan ikke ta skade, og har generelt litt overnaturlige egenskaper, men fysisk sett oppfører de seg likevel rimelig realistisk.

Det er tre nøkler til TrackManias suksess, nemlig det nøyaktige, evnebaserte gameplayet, det innebygde baneredigeringsverktøyet og den omfattende flerspillerdelen.

Gameplayet først: TrackMania er en arkaderacer, men det er ikke et spill som tilgir feil. Hvor godt du gjør det har ene og alene med hvor god du er som spiller, og hvor mye øvelse du har. Skal du virkelig lykkes er trening alfa og omega, men heldigvis er gameplayet såpass vanedannende at denne treningen alltid er gøy.

Så har vi baneredigeringsverktøyet. Dette er ekstremt enkelt å bruke, samtidig som det gir deg nærmest uante muligheter for kreativ utfoldelse. Og om du ikke er av den kreative sorten, får du likevel nyte godt av banene fra andre spillere. Etter flere år med TrackMania, blir jeg fortsatt regelmessig overrasket over de fantasirike banene folk verden over lager. Det beste med banene er at de tar svært liten plass, og spillet bruker bare noen sekunder på å automatisk laste ned nye baner ned når du deltar i flerspillerspill på nettet.

Flerspillerdelen er den tredje suksessnøkkelen til TrackMania, og den er et resultat av det herlige gameplayet kombinert med det kraftige baneredigeringsverktøyet (som sørger for at det alltid er noe nytt å oppleve når du spiller på nettet). Ettersom TrackMania ikke registrerer kollisjoner mellom bilene får hver spiller like forutsetninger, og ingen kan sabotere løpet ditt uansett hvor mye de prøver. Hvis du gjør det dårlig, er det fordi de andre spillerne er bedre, ikke heldigere eller flinkere til å sperre veien. Derfor smaker suksess på nettet ekstra godt.

Samme prosedyre som sist år, Nadeo?

TrackMania United bygger videre på det eksisterende TrackMania-fundamentet. Gameplayet er akkurat som før, selv om det til en viss grad påvirkes av de nye banebyggingsmulighetene. Det er nå mulig å lage grusbaner i Nations-miljøet, og i tillegg har de andre miljøene fått noen små nyheter (utover det vi finner i Original-tilleggspakken til det første TrackMania og eXtreme-tilleggspakken til Sunrise), som du helst skal være en erfaren spiller for å legge merke til.

Grusbanene i Nations-miljøet representerer i og for seg en ganske stor nyhet, etter som det føles helt annerledes å kjøre på grus enn det gjør å kjøre på asfalt. Her blir det selvsagt mer rally-aktig sladding, og du må plutselig vinke farvel til det fabelaktige grepet bilen har på asfaltbaner. Baner som kombinerer både grus og asfalt krever rask og dynamisk omlegging av kjørestilen, og er veldig morsomme å kjøre.

En av de globale nyhetene er en blokk som stopper motoren din når du kjører over den, slik at du må renne en stund før motoren starter igjen. Plutselig må hver eneste manøver kalkuleres helt riktig, for at du skal få med deg mest mulig fart, samtidig som du unngår kollisjoner (som av åpenbare grunner blir mye farligere enn før - smeller du i veggen sier det stopp). Avhengig av hvordan denne blokken brukes av banedesignere, kan den være alt fra ekstremt irriterende til svært morsom.

Ordentlig "reset"-funksjon

Gamle TrackMania-spillere vil garantert sette pris på at "reset"-funksjonen nå fungerer som i TrackMania og Sunrise, og ikke som i Nations. Det vil si at når du trykker på enter-knappen, hopper du tilbake til det forrige sjekkpunktet i stedet for å hoppe helt tilbake til begynnelsen av banen. Dette gjør det mye morsommere å spille i runde-modus i flerspiller (hvor alle spillerne starter samtidig), og det gjør det mye lettere og mindre frustrerende å lære seg nye baner.

De største nyhetene i United finner vi i måten spillere får samhandle på, utenfor selve gameplayet. Her får vi faktisk muligheter som er ganske unike - hver enkelt spiller kan lage sin egen Manialinks-side, et slags nettsted hvor han kan legge ut nye baner, bilmodeller, musikk, lyder, videoer og mye mer, som andre spillere kan kjøpe inne i selve spillet. Kjøp foregår ved hjelp av "coppers", og disse får du rett og slett ved å spille, eller oppnå gode offisielle tider. Hvem som helst kan altså dele sin kreativitet med TrackMania-miljøet.

Det er selvsagt fullstendig mulig å laste ned nye baner og innhold fra TrackMania eXchange og andre slike sider, uten å måtte betale "coppers" for det. Det nye systemet er rett og slett bare en veldig fin måte å integrere brukermiljøet i selve spillet, og det ville ikke være overraskende om flere utviklere følger i Nadeos fotspor på dette området. For øyeblikket er de fleste manialenkene litt uferdige, og det virker ikke helt som denne delen av spillet har kommet helt i gang enda (overskriftene på spillets hovedmeny er for eksempel fra betatesten i oktober).

Muligheten til å laste opp offisielle tider må også nevnes. Som før kommer spillet med en omfattende enspillerkampanje, men denne gangen prøver Nadeo å gjøre det enda fristende å bli god på de forskjellige enspillerbanene. Du kan nemlig når som helst se hvordan andre spillere i din sone (i vårt tilfelle, Norge) har gjort det på de ulike banene. Hvis du vil få ditt navn opp på denne listen, samtidig som du tjener noen "coppers", må du kjøre et såkalt offisielt løp, som registrerer tiden din på den sentrale TrackMania-serveren. Første gangen du gjør dette er det gratis, men hvis du vil forbedre tiden din senere koster det "coppers".

Nye spillere har mest å glede seg til

Det er helt klart nye spillere som har størst grunn til å kjøpe TrackMania United. Med syv store og varierte miljøer kommer dette spillet med mer innhold enn det meste på markedet, og som erfarne TrackMania-avhengige vet, tilbyr alle miljøene rikelige muligheter for heftig og underholdende spilling. Selvsagt er noen mer populære enn andre, men ingen er på noen som helst måte dårlige (eller bare middels morsomme, for den saks skyld). Nadeo har faktisk lykkes med hvert eneste miljø, selv tiden det tar å venne seg til de ulike bilene er svært variabel.

De som bare har spilt TrackMania Nations har også veldig mye å se frem til. Nations-miljøet var svært begrenset i forhold til de kommersielle TrackMania-miljøene, så Nations-spillere kan ikke bare glede seg til et kraftig oppdatert Nations-miljø, men seks andre miljøer som hver for seg er like morsomme som det oppgraderte Nations-miljøet. Om du liker Nations, kommer du garantert til å elske TrackMania United – her får du det samme gameplayet, men mye mer av det.

Selv om du har et av de kommersielle TrackMania-spillene (eller begge to), bør TrackMania United fortsatt være fristende. Det har lenge vært en drøm for erfarne Trackmania-spillere å få alle miljøene inn i samme spill, og det er ikke vanskelig å se hvorfor. Her får vi all variasjonen fra tre spill samlet i ett, og det er heftig å kun behøve en liten lastepause på å hoppe fra et klassisk TrackMania-miljø til et Sunrise-miljø. De øvrige nyhetene hjelper også til å gjøre United mer interessant for gamle spillere.

Konklusjon

TrackMania-konseptet er fortsatt herlig. Gameplayet er utfordrende, vanedannende og genuint morsomt, baneredigeringsverktøyet er enkelt å bruke, og flerspillerdelen er like konkurransefylt og spennende som tidligere. TrackMania United er rett og slett fantastisk morsomt å spille, og det rene fokuset på gameplay er like klart som det alltid har vært i denne serien.

På overflaten ser det ikke ut som TrackMania United gir oss spesielt mye nytt, men skinnet bedrar. Vi får kanskje ikke noen nye miljøer denne gangen, men utvidelsene i de gamle miljøene (og da spesielt Nations-miljøet) veier til en viss grad opp for dette. United klarer i tillegg å gjenoppvekke de gamle, gode miljøene fra original-TrackMania, som ikke har fått den oppmerksomheten de fortjener etter at Sunrise og Nations kom ut. Nye spillere kan se frem til det som i praksis er herlige tre spill i én pakke, og det burde det ærlig talt være vanskelig å si nei til.

TrackMania United er fortsatt tilgjengelig for salg over nettet (og vil være det til Nadeo har solgt 10 000 digitale kopier), og kommer etter planen til norske butikker tidlig neste år. Vi kommer tilbake med en full anmeldelse når vi får testet butikkversjonen.

Kommentarer (40)

Forsiden akkurat nå

Til toppen