Trainz Railroad Simulator 2004

Auran, den nå ledende aktøren på togsimulatormarkedet, har tørket støv av Trainz og gitt ut en smått forbedret 2004-utgave. Men selv om dette er en svært solid simulator, er det beklagelig at utviklerne ikke har gjort mer vesentlige forbedringer siden forrige utgave.

Mikroskopisk ansiktsløftning
Selv om mangelen på et passasjersystem er overhengende i Trainz Railroad Simulator 2004, er det omtrent like synd at utviklerne ikke har prøvd å videreutvikle grafikkmotoren. Det å kjøre tog rundt på skinner og se på mens det hele utfolder seg, er ikke akkurat det mest spennende innen spillbransjen, og derfor burde det være rimelig nødvendig for en togsimulator å skilte med fantastiske scener og nydelig grafikk. Trainz er egentlig ganske mangelfull når det gjelder dette, og selv om grafikken slettes ikke er dårlig – faktisk ganske god, er den ikke noe mer enn funksjonell og detaljert. Landskapet drar deg ikke virkelig inn, og det hele får et veldig modellpreg over seg. Litt miniatyr, rett og slett.

Likevel er grafikken jevnt over god. Selv om visse teksturer virker bleke og landskapet ikke så storslått som en kunne ønske, finner du mengder av detaljer her. Naturligvis er det togmodellene som har fått mest oppmerksomhet, og både utsiden og innsiden ser svært realistisk og naturtro ut. Trainz Railroad Simulator 2004 introduserer også, for første gang, damplokomotiv til Trainz-franchisen, og du kan selv stå og fylle på med kull. Hett arbeid, men svært morsomt når du har kontroll over en klassisk Flying Scotsman.

Lydmessig stiller Trainz seg helt normalt inn i simulatorenes rekker. Her er det ingenting som skiller seg ut hverken den ene eller den andre veien, men naturligvis har utviklerne gått til ekstreme grenser for å sikre seg de autentiske lokomotivlydene. Forbipasserende biler durer, damplokomotivet tuter og fabrikken bråker. En ganske gjennomsnittlig og selvfølgelig lydopplevelse. Trainz Railroad Simulator 2004 inneholder dessverre ingen musikk, og de som hadde ventet seg jazzete melodier som i Transport Tycoon må dessverre se seg skuffet. Egentlig ganske beklagelig, da mye av Trainz handler om å vente og sitte og se på, og akkurat dette hadde vært langt mer fornøyelig med litt ørefløte.

Trainz Railroad Simulator 2004 er et klart og positivt steg i riktig retning, men likevel føles det som et altfor lite steg videre fra den forrige utgaven i serien. Utviklerne har rett og slett ikke lagt nok arbeid ned i denne utgaven til å rettferdiggjøre et nytt kjøp. Er du en lykkelig eier av Trainz Ultimate Collection, er det svært få grunner til at du skal kjøpe deg 2004-utgaven, til tross for damplokomotiv og et tynt, men fungerende industrisystem. Heller ikke grafikken har fått noen særlige forbedringer, men fremstår som jevnt over god, og imponerer egentlig kun i den grad av kompleksitet heller enn generell skjønnhet. Likevel er Trainz-serien et suverent simulatorprodukt. Det er ingen over og ingen ved siden, og Auran har greid å gjøre togfanatismen til noe absolutt alle kan like uansett formening om tog og jernbane.