Transport Giant

Alle som har spilt PC-spill siden midten av 90-tallet bør ha vært borti legendariske Transport Tycoon. Spillet klarte nesten å oppnå samme status som SimCity og Civilization, men på tross av dets popularitet har det enda ikke kommet noen arvtaker. Ikke før nå.

Retropreget grafikk
Selv om en får en god følelse av å mestre transportnettverket, betyr det ikke at alt er slik som det burde være. Grafikken er for eksempel ikke spesielt bra. Den gjennomsnittlige spiller vil nok være vant til å kunne zoome inn på hver minste detalj, og i hvert fall en egen funksjon for å snu spillebrette slik at man kan se alt fra forskjellige vinkler. Undertegnede har fortsatt ikke funnet ut om det går ann å snu spillbrettet, og zoomer man helt inn på kartet blir togene og trærne begrederlig stygge. I Transport Giant har spillutviklerne slumset fælt med grafikken. Dette gjør at spillet virker enda mindre gjennomarbeidet enn hva mangelen på en skikkelig manual skulle tilsi. Det er aldri et godt tegn når spillselskapet ikke har klart å inkludere tilstrekkelig med dokumentasjon til spillet, men når grafikken også er for dårlig burde alle varsellamper blinke hos spillanmeldere. Og det gjør det når en spiller Transport Giant.

Musikken og lyden er heller ikke noe å skrive hjem om. Ofte forsvinner lyden helt, musikken tar slutt og lydbildet består bare av sporadiske lydeffekter som fremprovoseres av spillerens bygging av veier og toglinjer. På en måte kan en som spiller forstå hvorfor det er så lite musikk i spillet, siden den musikken som faktisk er der, er både kjedelig, dårlig og lite variert. Etterhvert som en spiller seg lenger frem i tid, forandrer musikken seg alt etter som hvilken tidsalder man befinner seg i, noe som er en fin vri. Men når man gir inntrykk av at den eneste musikken som fantes fra 1850 til 1950 var country, og dårlig country sådan, blir det bare teit. Som sagt bedrer musikken seg litt etter hvert, men fortsatt er det såpass slett arbeid fra komponisten at dette aldri blir noe annet enn små snutter med dårlig bakgrunnsmusikk.

Alt i alt er Transport Giant en blandet opplevelse. Spillet bygger på en veldig god idé, noe Transport Tycoons suksess er et bevis på. Dessverre blir aldri spillet noe mer enn en blek og oppusset versjon av den gamle transport-hitten. Utviklerne har rett og slett ikke gjort noe særlig for å oppdatere spillet til nåtidens standard utover å oppdatere grafikken en smule. Mye har skjedd på dataspillfronten siden midten av 90-tallet, men dette har tydeligvis gått teamet i JoWooD hus forbi. Istedenfor å gjøre dette til en prioritert utgivelse med oppdatert funksjonalitet fremstår dette som en ekstrapakke som kom fem år for sent. Noe som på sin side er utrolig trist når en har en så god idé og tradisjon å bygge på. I bunn og grunn er Transport Giant et hederlig forsøk, og må en velge mellom Transport Tycoon og Transport Giant, bør en nok velge sistnevnte. Men dette blir da bare på grunnlag av større stabilitet i spillmotoren og forbedret grafikk, for ellers er spillene som sagt overraskende identiske.