Tre måneder etter lansering har Black Flag fortsatt lagretrøbbel

Spillere har mistet timesvis med spilletid i PC-versjonen.

Få dager etter lanseringen av Assassin’s Creed IV: Black Flag for Windows kom det en rekke meldinger om problemer med lagresystemet på det offisielle forumet til Ubisoft. En etter en skrev at de hadde mistet et titalls timer spilletid, og frustrasjonen bredte seg fort blant spillere som var godt i gang med det nye pirateventyret.

Mistet 12 timer spilletid

Spillere som hadde mistet opp til 12 timers spilletid hevdet at oppgraderinger av skip og belønninger fremdeles var der, som et bevis på hvor mye de faktisk hadde spilt. Likevel måtte de utføre gamle oppdrag på nytt.

Etter tre uker kom en forumansvarlig på banen:

– Har dere skrudd på Uplay Cloud Saves? Vi anbefaler at spillere skrur av dette, står det i innlegget.

Store deler av Assassin's Creed IV: Black Flag foregår på sjøen.
Store deler av Assassin's Creed IV: Black Flag foregår på sjøen.

Flere har gjort dette uten å lykkes med å gjenopprette tapt spilletid. Brukere hevder også at problemet oppstår uavhengig av om skytjenesten er på eller av, og uavhengig om uPlay er i offline-modus eller ei.

Senere i den samme tråden kopierer en bruker teksten fra dialogen med kundeservice, der han blir anbefalt å bruke en tredjepartstjeneste for å sikre en trygg oppbevaring av lagredata i fremtiden.

Senest i dag, tre og en halv måned senere, er det fortsatt aktivitet i de aktuelle trådene. Uplay-versjonen av spillet er oppdatert flere ganger, men problemet med lagrefiler er ikke utbedret.

Ubisoft har ingen løsning, enda

Vi gjorde Ubisoft Montreal oppmerksom på dette på torsdag forrige uke, og spurte  om de er klar over problemet, hva de gjør for å fikse det og hvorfor selskapet ikke har respondert tidligere.

– Skytjenesten i PC-versjonen møtte på et teknisk problem . Vårt tekniske team er naturligvis klar over dette, og de deaktiverte umiddelbart skytjenesten for å unngå flere problemer, mens de etterforsket problemet med høy prioritert. Å deaktivere skytjenesten er en midlertidig løsning mens utviklerne jobber med en permanent løsning, var epostsvaret vi fikk.

Ubisoft ønsker ikke å kommentere dette ytterligere overfor Gamer.no.

Det virker som feilen gjelder for både uPlay- og Steam-utgavene, men at det er mer eller mindre tilfeldig hvem den rammer. Ta gjerne kontakt med oss i kommentarfeltet dersom du har hatt tilsvarende trøbbel med lagreprosessen i Assassin's Creed IV: Black Flag. Kanskje har du funnet en løsning?

Vår anmelder var ikke veldig imponert over Assassin's Creed IV: Black Flag:
– På tide med en lengre pause for å tenke ut noe nytt »

Kommentarer (15)

Forsiden akkurat nå

Til toppen