Trials HD: Big Thrills

Klar for å bli ydmyket av Trials HD igjen?

Det sadistiske motorsykkelspillet Trials HD har blitt en av de aller største suksessene på Xbox Live Arcade, og i mine øyne er det høyst fortjent. Det er et av de mest vanedannende spillene på tjenesten, takket være et enkelt og elegant konsept med ultrapresise kontroller og et høyt utfordringsnivå. Spillet er alt annet enn vanskelig å lære, men de djevelske utfordringene spillet disker opp med er alt annet enn lette å overvinne.

Bildene i artikkelen er fra hovedspillet.

Men øvelse gjør mester, og jo mer du spiller, jo bedre blir du. I starten er det å komme til mål i en utfordring i seg selv, men etter som du spiller blir du flinkere og flinkere til å håndtere utfordringene. Og det er viktig, for selv om det å fullføre en bane i Trials HD kan være en triumf i seg selv, er det ikke der nøkkelen til spillets vanedannende natur ligger. Poenget er å fullføre den så raskt som overhodet mulig, for å sikre gullmedaljer og topp-plasseringer på poenglistene. Denne forbedringsprosessen blir man aldri helt ferdig med, for det er alltid mulig å bli bedre.

Førti nye baner

Nå har skaperne av Trials HD lansert Big Thrills, en nedlastbar pakke med hele førti nye baner for spillet. Naturligvis regner de med at hvis du fortsatt er interessert i nye baner til et spill som er godt over et år gammelt, er du sannsynligvis rimelig flink til å spille det. Derfor er de nye banene generelt av den utfordrende sorten. «Beginner»-modus har fått én ny bane, «easy» har fått åtte, «medium»-modus har tretten og «hard» kan skilte med femten. Den vanskeligste modusen, «expert», har fått tre nye baner.

Det som forresten er litt viktig å huske på er at finske Redlynx har et litt annet forhold til vanskelighetsgrad enn det vanlige folk har. Når de skriver «medium» mener de egentlig «bloody difficult». Jeg har riktignok hatt en rimelig lang pause fra Trials HD, men har mye erfaring med spillet (samt Trials 2 SE på PC), og hadde ikke fullført veldig mange av de nye banene før jeg begynte å slite litt.

Trials HD ser litt lekrere ut enn den gjennomsnittlige XBLA-utgivelsen.

Men selve kvaliteten på de nye banene er høy, og det er tydelig at Redlynx har blitt veldig flinke til å designe utfordrende og underholdende baner etter hvert. Her er det både stor variasjon og mange interessante segmenter, og noen av banene har til og med et lite hjernetrimelement, med skriptede hendelser som du må finne ut av for å komme deg i mål. Ti av banene er forresten laget av folk i spillmiljøet (takket være spillets innebygde redigeringsverktøy), og de holder den samme høye kvaliteten og det samme fantasinivået som banene til Redlynx selv.

Sømløs integrasjon

Når du har lastet ned utvidelsen integreres banene sømløst i de eksisterende kategoriene, og om du har tatt en lengre pause fra spillet er det i stor grad bare det faktum at kategoriene plutselig inneholder en haug av baner du ikke allerede har satt medalje på den eneste indikasjonen på at du har fått nytt innhold. I tillegg til de ti ekstra banene inneholder pakken noen nye mesterskap som bruker banene. Her er det som vanlig ingen mulighet til å starte samme bane på nytt om og om igjen, så feil straffes dermed ekstra hardt. Vi får selvsagt også tre nye «achievements» (og mulighet til å få 50 nye GamerScore-poeng, hvis dette er viktig for deg).

Mer er det ikke i Big Thrills, men vi behøver strengt tatt ikke mer heller. Hvis du er hektet på Trials HD er 40 nye baner en herlig gavepakke, og hvis du tenker over hvor mye tid du vil bruke på å perfeksjonere resultatene på de individuelle banene, er underholdningsverdien i denne pakken langt, langt høyere enn den er i «større» DLC-pakker for andre spill.

Motorsykkelmassakren.

Samtidig er det igjen verdt å merke seg at vanskelighetsgraden på de nye banene er rimelig høy, så hvis du har vært lenge borte fra spillet kan det være en viss utfordring å komme inn i det igjen. Dette er med andre ord en pakke som passer bedre for de som fortsatt er hektet eller kjenner de har lyst på mer innhold enn de som har hatt mye moro med Trials HD, men føler at de har «gått videre» til andre spill.

Big Thrills gir deg absolutt mye innhold for pengene. Førti spennende baner for 400 Microsoft-poeng (cirka 30 kroner) er langt fra noen dårlig deal, og på samme måte som med hovedspillet er det ikke snakk om baner som spilles én gang. For det første vil det i de fleste tilfeller ta mange forsøk å komme gjennom dem, og for det andre holder det selvsagt ikke å komme til mål. Man må jo ha en tid man kan være stolt av også. Men selv om Big Thrills er en flott pakke, fungerer den nok best for de som fortsatt spiller Trials HD regelmessig. Hvis kjærligheten til spillet har sluknet litt, inneholder ikke Big Thrills noe som umiddelbart vil vekke den til live igjen.