Trøbbel med ny PS3-firmware?

Rockstar mener 3.61-oppdateringen skaper overopphetning.

Oppdatering: Rockstar har nå fjernet denne informasjonen fra sine nettsteder, og tilbyr i stedet kun normal feilsøking. Originalsaken følger under:

Etter at flere PlayStation 3-brukere har opplevd at maskinen deres har skrudd seg av under spilling av det nyeste Rockstar-eposet, L.A. Noire, har Rockstar selv sagt at problemet ser ut til å skyldes den nye 3.61-oppdateringen for konsollen.

– Vi har fått rapporter om at PS3-maskiner har blitt for varme under spilling av L.A. Noire, eller har laget tre pipelyder før de har skrudd seg selv av. Dette gjelder i hovedsak gamle 60GB-modeller og «feite» 80GB-modeller, sier de på brukerstøttenettstedet sitt, ifølge Eurogamer.

Rockstar fortsetter:

– Våre rapporter ser ut til å indikere at det å oppdatere til firmwareversjon 3.61 vil få PlayStation-maskinene til å bli for varme. Det har vært en del rapporter om dette for flere spill nå, og alle rapporterer om at maskinene skrur seg av eller får rødt lys etter installasjon av 3.61.

L.A. Noire får temperaturen til å gå opp.

Videre sier Rockstar at feilen kan forekomme på «tilfeldige» tidspunkt, så tidlig som etter 30 minutters bruk. Rockstar har også bekreftet i sin testlab at flere spill (både deres egne og spill fra andre utviklere) får slike problemer når 3.61 er installert, men ikke ellers.

Sony på sin side sier at de ikke kommenterer rykter om deres produkter.

Den ferske oppdateringen ble lansert denne uken, som et ledd i prosessen med å få PlayStation Network på beina igjen etter det katastrofale hackerangrepet. Hvis du vil spille L.A. Noire denne helgen kan det med andre ord være en idé å vente med oppdateringen.

Spillet fikk forøvrig en syver i vår anmeldelse. Mikael Harstad Groven konkluderte slik:

– Jeg liker hva L.A. Noire forsøker å være. Det er et politidrama med en historie som stikker dypt, et drama der kløkt og dialog er viktigere enn å fyre rundt seg med pistolen. Likevel makter ikke spillet å nå helt til topps, og det er flere grunner til akkurat det. Logiske brister og følelsen av at det du gjør ikke har så sterke ringvirkninger som ønskelig er blant disse.

Spillet har solgt svært godt, og ført til den høyeste aksjeverdien for utgiver Take-Two på 32 måneder.

Siste fra forsiden