Tron 2.0

Tron er navnet på et fiktivt sikkerhetsprogram som spiller en sentral rolle i en film av samme navn. Filmen var ironisk nok basert på et spill. Den har nylig blitt utgitt i spesialversjon på DVD, og har siden 1982 gått fra å være et kultfenomen til å bli en klassiker.

Effektene som ble benyttet i filmen, var imponerende for sin tid. 20 år senere er de ikke så mye å skryte av, men ideen bak filmen fanger fortsatt interessen. Det ble laget flere spill i kjølvannet av filmen, og nå presenteres vi for en slags oppfølger i form av spillet Tron 2.0.

Byte ønsker deg velkommen
Jet Bradley er på jobb, og krangler med faren sin på telefonen. Før de kan fullføre samtalen blir faren bortført av mystiske menn. Jet blir digitalisert og havner inne i dataverdenen, hvor et virus er på frifot. Kan Jet stoppe viruset i tide, redde faren sin og fortsatt rekke hjem til middag? Dette er bakgrunnshistorien til Tron 2.0, og den fungerer som en helt grei fortsettelse av filmen. Starten på Tron 2.0 minner om åpningssekvensen til en film. Surrealistiske objekter ruller over skjermen, og vises fra alle mulige vinkler og avstander. Kjente navn som Rebecca Romijn-Stamos vises på skjermen, og presenteres som en rolleliste. Etter at denne er over kommer Jet til seg selv, og synet som møter han er imponerende. Å ta sine første skritt i dette universet er fascinerende. Der er en unik verden, og ligner ikke på noe som er sett tidligere.

En liten flyvende skapning som går under navnet Byte ønsker deg velkommen til den digitale verden, og gir deg opplæring i hvordan saker og ting fungerer. Alle navn blir forklart, og du mottar jevnlig hjelpefiler som inneholder all den informasjonen han trenger. Ved å trykke på "Tab"-knappen får du til enhver tid opp hva din neste oppgave er. Du starter spillet med versjonnummeret 0.0.0, og allerede før treningen er over har du oppnådd versjonsnummer 1.0.1. Evner kommer i form av programmer. Forestill deg scenen i "The Matrix" der Trinity må lære seg hvordan å fly et helikopter. Dette gir deg en idé om hvordan ting fungerer her. Programmene må lastes ned og aktiviseres. De kommer i tre versjoner: Alpha, Beta og Gold. Evnene oppgraderes altså forløpende i løpet av spillet. De refereres til som subrutiner i spillet, og trenger ledige blokker for å kunne brukes. Fra tid til annen må disse blokkene defragmenteres, før de kan brukes. Det hender at koden til programmene er korrupt, og dette tar tid å reparere.

Det viktigste våpenet i spillet er en disk. Denne ble brukt i filmen, og i spillet "Discs of Tron". Denne fungerer i praksis på samme måte som i "Aliens vs. Predator 2", som også er produsert av Monolith. Ved å trykke på den venstre museknappen kaster du disken mot fienden, og dersom du treffer gjør den skade. Disken kan delvis styres i luften med musen. Den returnerer alltid til deg, men endrer fort retning dersom den treffer vegger eller andre diverse hindringer. Dette kan resultere i at den suser frem og tilbake en stund. Du kan kalle den tilbake ved å trykke på den høyre museknappen. Dette tar tid, og i mellomtiden er du sårbar. Disken brukes nemlig til å blokkere angrep, og dette gjøres ved å trykke på høyre museknapp. Jet holder disken foran seg som et skjold, men bare for en begrenset tid. Her må du altså beregne når motstanderens disk kommer til å treffe. Disken er det eneste våpenet som kan benyttes til blokkering. Dette er viktig å lære seg skikkelig, for du tåler ikke særlig mange angrep før du dør.

Systemfeil
Dersom du dreper et program av den vennligsinnede, nyttige og nødvendige sorten, kommer det opp en melding om en systemfeil. Tilsynelatende slukner skjermen, og spillet er over. En datamaskin kan utføre jobber dersom alle brikkene den trenger til det er på plass. Fjerner en noe den trenger, resulterer dette i en feilmelding. Det er logisk, men er ikke akkurat noen god idé å ha med i spillet. Disse uskyldige stakkarene har nemlig et eget talent for å befinne seg midt i kryssilden, og det skal ikke så mye til å treffe en av dem ufrivillig. I tillegg hender det at disken din forårsaker skade, der den fyker avgårde mellom veggene. Dette kan være litt irriterende. Videre skal du være veldig forsiktig med hvor du hopper i Tron 2.0. Det skal nemlig ikke store høyden til før du dør. Første gangen jeg sto på en plattform hoppet jeg lykkelig og uvitende ut fra den, og dette resulterte i en øyeblikkelig død. Det var ikke særlig langt ned, og jeg trodde at det skulle gå bra. Dengang ei. Det finnes mange plattformer i Tron, og det blir mye hopping i løpet av spillet. Dette kan være veldig irriterende.

Dette spillet ville ikke kunne kalt seg Tron 2.0 med æren i behold, uten å inkludere lys-sykler. Lys-sykkel kjøringen er integrert i spillets historie, og fungerer bra i den forbindelse. Løpene en må igjennom er ikke av de vanskeligste, og spriter opp spillet. Ideen er like enkel som den er underholdene. Sykkelen du kjører rundt på kan ikke stoppe, bare øke eller minske på farten. Den tar 90 graders svinger, og etterlater seg en slags hale. Det er denne halen som er din beste venn, og din verste fiende. Den fungerer som en vegg, og den stakkaren som kjører inn i den lider en digital død. Det går fort unna her, og det dukker med jevne mellomrom opp små områder som enten sender deg avgårde som en kule - eller sakker deg betraktelig ned. Diverse objekter som "Turbo boost" og "Shield break" finnes spredt rundt på banen. Lys-syklene har fått sin egen modus i spillet, og her kan du trene deg opp til å bli ekspert.