Anmeldelse

Tropico 2

Derfor er det ikke overraskende at det nå har kommet en oppfølger. Mer overraskende er det da at oppfølgeren skrur tiden tilbake noen hundreår og tar for seg det klassiske karibiske sjørøvermiljøet. Utviklerne av originalspillet, PopTop Software, er for tiden opptatt med Railroad Tycoon 3, og det ble Frog City Software (Trade Empires, Imperialism-serien) som fikk størsteparten av oppgaven med å lage denne oppfølgeren.

På tide å heise Jolly Roger
Jeg tenker å motstå fristelsen til å starte denne omtalen med en frase som "Splitte mine bramseil", og i stedet ta en titt på hvordan det ser ut til at interessen for enkelte spilltyper og miljøer går i bølger. Ta Vietnam, for eksempel. For ett eller to år siden så den konflikten ut til å være helt uinteressant for spillutviklerne. Nå er det ikke måte på hvor mange Vietnamspill de skal lage. Det samme kan sies om spill som henter inspirasjon fra det klassiske sjørøvermiljøet. For noen år siden hadde vi bare Sea Dogs, Monkey Island-serien og noen eldre handelsspill. Nå har vi handels/managementspillet Port Royale, action-rollespillet Pirates of the Caribbean, og snart kommer et MMORPG ved navn Pirates of the Burning Sea, samt en oppfølger til Sid Meiers klassiske Pirates. I tillegg har vi Tropico 2: Pirates Cove.

Tropico 2 er ikke overraskende etterfølgeren til suksessen Tropico. I stedet for å fortsette diktatorkonseptet valgte utviklerne å ta for seg en helt annen tid og et helt annet styresett. Her er du piratkongen, og din oppgave er rett og slett å sikre at så få verdier som mulig kommer trygt over Atlanteren. Kongen av Spania er rik nok som det er, og nå er det på tide at lokale interesser får sin rettmessige del av de verdiene han og hans franske og engelske kumpaner frakter ut fra den nye verden. Med base et (hemmelig) sted i Karibien ligger du perfekt plassert i forhold til bakholdsangrep på de tre nasjoners handelsruter.

Spillets hovedkampanje følger deg og den vakre piratkapteinen Charlotte De Berry gjennom 16 oppdrag hvor dere sammen bygger opp et beryktet piratimperium fra grunnen av. Kampanjen introduserer gradvis spillets gameplayelementer, og i de tidligste oppdragene får du til og med instruksjoner om hvordan du skal gå frem for å få til det du må. Dette, og spillets tutorial-modus, sørger for at Tropico 2 blir relativt lett å lære seg. I tillegg til kampanjen er det 9 enkeltstående oppdrag og en sandkassemodus hvor du har stor frihet til å velge hvilke forhold du skal jobbe under. Tropico 2 inneholder ingen multiplayer.

Pirater og slaver
Tropico 2 skiller seg fra det store flertallet spill i denne sjangeren ved at du har to vidt forskjellige befolkningsgrupper i piratriket ditt, og begge disse har helt ulike behov og nytteverdier. Den første gruppen er sjørøverne. Sjørøverne er de som bringer inn rikdommer, ved å dra på sjørøvertokt i det karibiske hav. Uten sjørøverne har du ingen inntekt. Når disse hardbarkede folkene er i land er de naturligvis ikke særlig interessert i å jobbe. De vil mye heller bruke rikdommene de har plyndret på kvinnfolk, drikking og gambling. Hvis de ikke får disse mulighetene blir de naturlig nok sure.

Til å dekke sjørøvernes behov, og gjøre alt annet manuelt arbeid, har du spillets andre befolkningsgruppe: Slaver. Disse slavene er arbeiderne som holder riket ditt i gang. I motsetning til med piratene, trenger du ikke bry deg særlig mye med slavenes trivsel. De har likevel noen behov som du bør oppfylle. Først og fremst trenger de mat, dernest trenger de et sted å sove, og til sist trenger de litt religiøs trøst når livet blir for hardt. Det er naturligvis mat som er det viktigste behovet deres, og får de ikke nok av det sulter de rett og slett i hjel. Svært misfornøyde slaver vil forsøke å rømme.

Tropico 2: Pirate Cove Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 15. april 2003
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Take 2
  • Utvikler: Frog City

Forsiden akkurat nå

Til toppen