Anmeldelse

True Crime: Streets of L.A.

True Crime er kommet til PC, med flerspiller, ekstra musikk og opplåsbare bonuskarakterer. Er spillet verd ventetiden, eller har tiden løpt fra Luxoflux sitt forsøk på å stjele showet fra Grand Theft Auto?

Side 1
Side 2
Side 3

PS2-presentasjon pluss bugs
Grafikken i True Crime så ganske grei ut på konsoll, men på PC er det dessverre alt for åpenbart at dette spillet ikke er laget med denne generasjonens grafikk-kort i tankene. Karaktermodellene er godt laget, men modellene ellers er udetaljerte, flere av teksturene er fryktelig svake og synsrekkevidden er svært lav. Du kan kjøre i nitti kilometer i timen mot det som ser ut som en sidegate mellom to bygninger, og så - alt for sent til at du rekker å reagere på en god måte - åpenbarer det seg en svær vegg eller hekk midt i "veien". Det er ikke morsomt, og det er ufattelig at det ikke er mulig å stille på dette. I tillegg kommer True Crime med en skremmende stor mengde grafikkfeil. Her er alt fra hender som ikke berører rattet, store firkanter i luften og en horisont som flakker inn og ut av eksistensen til manglende øyne hos viktige karakterer eller øyne som stikker tre cm ut av øyehulene og ser ut som det kun skal et lite klaps på bakhodet til før de faller ut og triller under bordet. Vi kom også over en fyr som så ut til å lide av Theme Hospital-sykdommen Bloaty Head.

De mest alvorlige feilene ser ut til å være midlertidige, men det er likevel under en hver kritikk at spillet er sluppet på markedet i en slik tilstand. Alt er heldigvis ikke galt med grafikken. Bybildet ser rimelig autentisk ut, i alle fall hvis du myser litt, og i følge folk som har besøkt Los Angeles, har utviklerne fått de fleste detaljene på plass. Animasjonene i kampsituasjonene er også rimelig gode, og innemiljøene kunne definitivt sett langt verre ut. I tillegg er møbler og andre saker og ting ødeleggbare, noe som betyr at stedene du besøker ofte ser ut som slagmarker når du har gjort ditt. Akkurat dette er faktisk rimelig imponerende, og er kanskje den enkeltdetaljen som redder True Crime fra å være en fullstendig middelmådig affære, grafisk sett.

Når det gjelder lyden er det allerede store utvalget av lisensierte sanger blitt utvidet for PC-versjonen. Konsollversjonene var preget av rap og hip-hop, mens PC-versjonen har fått en del tyngre rock og liknende i tillegg (nye artister inkluderer Statix X, Megadeth, The Donnas og Alice N Chains). Greit nok, men da spillet ikke prøver på noe liknende av GTA-seriens radiostasjoner virker det kanskje litt meningløst. Det er like greit å bare skru av musikken og skru på radioen - der er det nok av "lisensiert" musikk, og mye av det holder høyere standard enn musikken du finner i True Crime. Lydeffektene ellers er helt greie, uten å på noen som helst måte være bemerkelsesverdige. Skuespillet holder en rimelig høy standard, og selveste Christopher Walken stikker innom som en slags historieforteller ved enkelte anledninger.

Konklusjon
PC-versjonen av True Crime skulle vært under utvikling ett par måneder til. Den er rett og slett ikke ferdig. Grafikken er full av feil og flerspillermoduset egner seg ikke til seriøs spilling. Dette betyr imidlertid ikke at spillet er en fullstendig katastrofe - langt derifra. Det er faktisk ganske gøy, og på tross av alle problemene vil det tilby mange timers god underholdning. Det er bare ikke godt nok til å kunne ta opp kampen med store titler som Mafia og de to siste GTA-spillene. Dette er synd. True Crime har massevis av potensial, og det er lett å se glimt av storhet i spilldesignen. Med andre ord: True Crime er et spill du godt kan overse, men hvis du velger å kjøpe det, vil du få mye moro igjen for pengene.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden