Ubisoft kommenterer spillerskapte Watch Dogs-forbedringer

– Ideen om at vi aktivt skulle nedgradert kvaliteten er stikk i strid med alt vi prøver å oppnå.

Ubisoft

Da åpen verden-spillet Watch Dogs ble lansert i slutten av mai var det mange som påpekte at den endelige utgaven av spillet ikke hadde alle de lekre visuelle effektene som spillet tilsynelatende hadde da det først ble avslørt på E3 i 2012.

For noen dager siden dukket det så opp en modifikasjon for PC-versjonen, som låste opp en rekke av disse effektene. De var rett og slett bare skrudd av i spillets konfigurasjonsfiler, og spørsmålet om hvorfor ble et hett diskusjonstema på nettet.

Ubisoft kommenterer modifikasjonen

Watch Dogs med E3-effektene skrudd på. (bilde: The Worse).

Nå har Ubisoft kommet med et slags svar, der de i alle fall benekter at effektene er skrudd av for å hindre at PC-versjonen skal stille konsollutgavene i et dårlig lys.

– Utviklerteamet er fullstendig dedikert til å få maksimalt ut av hver plattform, så ideen om at vi aktivt skulle nedgradert kvaliteten er stikk i strid med alt vi prøver å oppnå. Vi tester og optimaliserer spillene våre for hver plattform de kommer til, og gjør alt for å oppnå best mulig kvalitet, skriver de.

Videre kommer de med en kort begrunnelse for hvorfor effektene var deaktivert:

Ikke alle effektene fungerer like godt i spillet. (bilde: The Worse).

– PC-versjonen inneholder ganske riktig noen gamle, ubrukte grafikkinnstillinger, som ble deaktivert av flere ulike årsaker. Disse inkluderer en mulig negativ påvirkning på den visuelle kvaliteten, stabiliteten, ytelsen og de generelle spillmekanismene, sier de.

Selskapet ser ikke ut til å anbefale spillere å benytte seg av modifikasjonen:

– Moddere er vanligvis kreative og engasjerte spillere, og mens vi setter pris på entusiasmen deres, vil denne modifikasjonen ikke bare subjektivt forbedre spillets visuelle kvaliteter i ulike situasjoner, men kan også påvirke spillet på ulike negative måter. Disse kan være alt fra ytelsesproblemer til å gjøre det vanskeligere å «lese» miljøene under spillingen eller til og med gjøre spillet ustabilt.

En interessant detalj de ikke tar med er at flere brukere, blant annet i vårt eget forum, rapporterer forbedret ytelse etter å ha benyttet seg av modifikasjonen. Selskapet har imidlertid sagt at de selv planlegger å lansere en oppdatering for spillet i løpet av de nærmeste dagene, som blant annet vil fikse «flere ytelsesproblemer».

I vår anmeldelse fikk Watch Dogs en svært solid åtter, og Jon Cato Lorentzen beskrev det blant annet som et «imponerende variert og lekent actionspill satt til en åpen 3D-verden med mange minneverdige spillerskapte opplevelser.»

Siste fra forsiden