(Bilde: Otherside Entertainment)

Ultima Underworld-oppfølger snart klar for folkefinansiering

Nå er Warren Spector med på laget også.

Ultima Underworld kom i 1992, og regnes som en av de viktigste forfedrene til spill som Deus Ex og System Shock. Spillet var et førstepersons rollespill der du fikk navigere deg fritt i tredimensjonale miljøer. Du kunne hoppe, svømme og til og med fly – og dette var før id Software lanserte Doom-forløperen Wolfenstein 3D.

Originale Ultima Underworld.

Utviklerne i Blue Sky Productions skiftet senere navn til Looking Glass Technologies, og sto for klassikere som System Shock og Thief. 

Hoveddesigneren på Ultima Underworld var Paul Neurath, som også har mange andre klassikere på rullebladet. Nå er han tilbake med et nytt studio, og planen er å lage en oppfølger til Ultima Underworld. Ultima-navnet droppes, men ellers er det en offisiell oppfølger ettersom alle rettighetene er på plass.

Vil ha folkets hjelp

Nå har det nye studioet hans, Otherside Entertainment, annonsert at de vil starte en folkefinansieringskampanje for Underworld Ascendant, som det nye spillet heter, den 4. februar i år.

Konseptkunst.
Konseptkunst. Bilde: Otherside Entertainment

studioets nettsted forteller Neurath at han i mange år har forsøkt å gjenoppta Underworld-serien, og at han nå endelig har fått sjansen. Med seg i Otherside Entertainment har han en rekke av de originale utviklerne fra Blue Sky og Looking Glass, samt Warren Spector som var produsent på Ultima Underworld. 

Spector er kanskje mest kjent som skaperen av Deus Ex. Nå jobber han altså som rådgiver for Neurath og kompani.

Neurath forteller at selskapet allerede har en prototype av spillet, og at de ikke planlegger en ren nyutgave men også flere nyvinninger. Men det nye eplet skal ikke falle så veldig langt fra stammen:

– Målet vårt er å holde på det som var bra med originalen. Vi er nokså overbevist om at det vil fungere like godt i dag som det gjorde for 20 år siden. Den dype innlevelsen, følelsen av at du er der, den underholdende utforskingen, den store sandkasse-friheten og spillets rollespill-natur, sier Neurath til IGN.

En gang i tiden skulle faktisk Ultima Underworld-serien få et tredje spill. Det endte i stedet opp som Arx Fatalis. Utviklerne av Arx Fatalis gikk blant annet videre til å lage Dishonored.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen