Ultimate Trainz Collection

Man kommer ikke bort fra det faktum at toget trolig er den viktigste oppfinnelsen på 1800-tallet. Bortsett fra å være en svært viktig del av vårt virkelige liv, har også tog og jernbane blitt en svært stor hobby blant mange mennesker. Produktet vi har valgt å legge under lupen er forøvrig en nylig utgitt spesial-utgave av det originale Trainz-spillet, som ble sluppet kort tid etter Train Simulator i 2001.

Togtur i frihetens landskap
Teknisk og realistisk sett er Trainz svært bra, og fungerer som det ypperste på togsimulator-fronten per i dag. Jernbanetrafikken og togets systemer er perfekt modellert i forhold til en relativ virkelighet, og fortjener på alle måter tittelen "simulator". Mange husker nok Microsofts togsimulator som grafisk sterkt, noe det på mange måter var da spillet ble sluppet. Da man tar i betraktning at Trainz ble sluppet bare få måneder etter, er det klart at Trainz tidligere har vært svært flott med tanke på grafikk og teknologi. I dag er den litt utdatert, men holder fremdeles koken og er slett ikke dårlig. Det er usikkert om denne utgaven av Trainz har fått noen grafiske ansiktsløftninger, men spillet møter nok ikke de standarne man setter i dag. Likevel, spillet byr på diverse grafiske nøtter i form av refleksjoner på lokomotivene, natt- og dag-effekter, vær-effekter, og så videre. Togsettene i seg selv er ganske pene å se på, og utviklerne har naturligvis tatt sikte på å gjøre dem så hyperdetaljerte som mulig.

I det du suser gjennom det vidstrakte landskap, kan man ikke hjelpe seg fra å ta en titt på doningen sin fra utsiden. Ofte befinner man seg i den situasjonen at man roterer rundt, stopper opp og finner en perfekt posisjon, for så å ta et pent skjermbilde. Som i Microsofts togsimulator finner du ingen passasjerer som går av og på togene utover det å finne papp-figurer som står stille på de mange stasjonene. Av og til finner du jernbanearbeidere langs sporet, men ingen av dem er animerte. Dette er rett og slett for syns skyld i det man farer forbi, men er for all del langt bedre enn ingenting. Biler kjører avgårde på de mange veiene langs jernbanene, forøvrig uten mål og mening - også kun for syns skyld. Det blir som en modelljernbane.

Ingenting er særlig funksjonelt, da det meste er satt opp som kulisser for deg og din togferd. Objektene rundt er for såvidt pent designet, og som en realistisk simualtor lever spillet opp til det man forventer. Landskapene har en tendends til å se litt små, kanskje klaustrofobiske ut. Man tøffer med andre ord ikke opp et fjellpass i en halvtime, før man når en topp og ser utover milevis med fjell. Episk er det ikke, men det fungerer. Selv om spillet presenterer en regnbue-grafikk som hadde fått selv Gud til å grøsse, er grafikken stilfull, og de tilgjengelige kameravinklene gir deg en god oversikt over alt. Kabin-kameraet lar deg f.eks. se deg fritt rundt innenfor, og hvis du befinner deg i "Cabin Mode" får du også manøvrere toget ved hjelp av spakene.

For dette er og blir en simulator. Dette er ikke et spill i ordets tradisjonelle mening. Man blir ikke underholdt, man må sørge for underholdningen selv. Man blir ikke svøpt inn i en historie, med atmosfærisk musikk og lydeffekter. Faktisk er det ingen musikk i Trainz, noe som klart er som forventet. Likevel er det umulig å komme vekk fra den følelsen av at man gjerne skulle hatt en eller annen radio summende i bakgrunnen, i kjent Grand Theft Auto-stil. Litt bonde-musikk i det man farer over prærien hadde virkelig gjort seg. Eller hva med jodling i det man passerer ei lun hytte langt oppe i alpene? Trainz er ikke akkurat et spennende spill. Man må ikke være så våken, eller så konsentrert som man f.eks. må i en flysimulator.

Derfor hadde det vært fint med litt musikk som selskap i det man utfører de daglige, harde jobbene som medfølger en stakkars togfører. Lydmessig skiller ikke Trainz ser ut. Ærlig talt, hva kan man gjøre? Det egentlige faktumet er at toglydene må være autentiske, og det er de. Damp, fløyter, og friksjonen mellom tog og skinner høres greit ut, uten at det på noen måter skiller seg ut fra andre lignende simulatorer. Utover å passere en eller annen vei eller stasjon, har man ingen spesielle møter med sivilisasjonen, og derfor finner du ikke by-lignende lyder. Scenariene har en rekke interessante lyder knyttet opp med stasjonsbesøk, og ofte hører vi forskjellige kunngjøringer gjort over høytalersystemet. Dette skaper en viss atmosfære, som ikke alltid er så gjennomskinnende i det som ofte kan føles som en steril simulator.

Egentlig blir det en smule galt å kalle Trainz for et spill. Var det ikke for scenariene, hadde det vært lite som minnet om et spill. Realismen skinner som sol gjennom et nyvasket vindu. Det er attpå til et nisje-spill av beste merke. Har du ingen genuin interesse for jernbaner og tog, burde ikke Trainz være på ønskelisten din i det hele tatt. Jeg garanterer deg at det kommer til å kjede deg til døde, før det river ut den siste biten av forstand du har når spillet plutselig byr deg på å bygge din egen jernbane. Har du likevel sans for slikt, og attpå til kanskje har en interesse for konstruksjoner og editorer, burde Trainz appellere til deg. Det skiller seg ikke særlig ut i fra Microsofts togsimulator, men er forøvrig litt mer rundere i kantene, og litt enklere og forstå for dem som ikke er vant med tilsvarende simulatorer. Den brukervennlige editoren er også et velkomment innslag, og gjør det mulig for deg å leke deg rundt som jernbanebygger, om ikke også verdensbygger. Har du lyst til å gjenskape jernbanelinjen mellom Bergen og Oslo? Trainz lar deg gjøre det - i ekte format.

Innholdsmessig stiller Trainz litt svakt. Det er ikke med tanke på antall vogner og lokomotiver, som ganske enkelt er enormt, men heller dette med forhåndslagde jernbaner og scenarier. Dette er litt skuffende, og man blir raskt tvunget til å finne modifikasjoner skapt av spillets brukere. Heldigvis støtter Auran opp om samfunnet rundt Trainz, og ved å registrere deg hos dem vil du få muligheten til å laste ned mer ekstramateriale enn du noen gang kommer til å spille deg gjennom. Installeringen av disse modifikasjonene er også svært enkelt, da du og andre spillere kan pakke sitt arbeid inn i en spesiell installerings-pakke som lett kan distribueres over nettet. Trainz, eller Ultimate Trainz Collection som har blitt omtalt her, er i bunn og grunn et svært bra produkt for dem som ønsker det. Det er et "enten, eller"-spill, hvor du som spiller bestemmer om det treffer spikeren på hodet, eller bommer totalt og dermed robber deg for godt tjente penger du heller kunne brukt på et eller annet skytespill. Men for de interesserte er det ingen tvil om at Trainz kan oppfylle en livslang guttedrøm om å bygge, operere og ikke minst oppleve en modelljernbane lang utenom det vanlige.