– Underholdning er religion for oss

Gearbox-sjefen avslører strategiene bak det suksessrike spillstudioet.

MALMØ (Gamer.no): Gearbox har bygget seg opp til å bli et solid og populært utviklerfirma. De startet med å lage utvidelser til Half-Life og fikk etter hvert muligheten til å utvikle egne spillserier som Brother in Arms og Borderlands.

– Uten glede er ikke livet verdt å leve

Randy Pitchford under Nordic Game 2012. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)

Storhøvding og medstifter av Gearbox, Randy Pitchford, dukket opp på Nordic Game forrige uke for å fortelle om strategiene til det suksessfulle studioet. Pitchford selv har mye erfaring i bransjen, og arbeidet blant annet på Duke Nukem 3D før han startet prosessen med å bygge opp Gearbox.

– Jeg har stjålet fra Alien hele livet mitt, sier Pitchford.

– I Gearbox har vi et mål med spillene vi lager; å underholde verden. Det finnes mange verdige saker å dedikere livet sitt til her på planeten. Noen er leger som forsker på å kurere sykdommer, noen redder liv som brannmenn, andre setter sitt eget liv i fare i militæret for å holde alle oss andre trygge. Alle disse er verdige og noble geskjefter. Vi mener at underholdning er like viktig. Det er livets krydder. Uten glede er ikke livet verdt å leve. Derfor dedikerer vi oss til å lage underholdning. Underholdning er religion.

Pitchford minner om at spillutviklere er forretninger som må tjene penger. (Foto: Marius Kjørmo, Gamer.no)

På spørsmål om suksessen Gearbox har hatt svarer Pitchford at det handler om image.

– Image kommer fra å gjøre noe unikt. Det er umulig å beskrive hva det er, men man må gjøre noe bisart. Produktet må være et bevis på at ingen andre kunne gjort det samme. Så må man selvfølgelig bruke de kontaktene man har og selge seg inn. For lenge siden fikk vi muligheten til å lage PC-versjonen av Tony Hawk 3. Dette fikk vi fordi jeg fløy bort til Los Angeles og overbeviste gutta i Neversoft om at jeg var en stor fan av skating. Det var ikke helt usant.

Aktuell med nytt Aliens-spill

For tiden holder Gearbox på å utvikle Aliens: Colonial Marines. Pitchford avslørte at hele teamet alltid hadde vært store tilhengere av serien.

– Før vi skaper vårt eget kule stoff blir vi inspirert av alt det andre kule som finnes der ute. Jeg har stjålet fra Alien hele livet mitt.

– Vi hadde alltid lyst til å arbeide med Alien-lisensen. Vi har kommet til et punkt hvor vi kan velge og vrake lisenser. Vi satte opp en liste med de ti lisensene som vi hadde mest lyst til å arbeide på. Vi kunne fått alle. Øverst på lista var Alien og derfor er vi kjempeglade for å arbeide på det prosjektet.

Gearbox-sjefen avsluttet med noen klare ord om hvordan et spillfirma må tenke om seg selv.

Les også
Anmeldelse:

– Vi er en forretning. Vi være en forretning. Hvis vi ikke tjener penger, eller vi i hvert fall ikke tjener like mye som vi bruker, vil vi ikke kunne betale arbeiderne våre og da kan vi ikke lenger lage underholdning. På kontoret mitt har jeg innrammet den første dollaren vi tjente. Denne ser jeg på hver dag for å minne meg selv på dette. Men selv om vi er en forretning så betyr ikke det at vi trenger å være grådige. I Gearbox tjener alle like mye av bonusene vi får for spillene våre. Det gjør ingen forskjell om de er ledere, artister, programmerere eller jobber med administrasjon.

Les også: Sony vurderte digital distribusjon for alle PS4-spill
Les også: Norsk grøsserspill tar verden med storm

Aliens: Colonial Marines kommer i salg 12. februar 2013, for Xbox 360, PlayStation 3, Wii U og PC.

Siste fra forsiden