Unreal Championship

Fremtidsturneringen fortsetter! Unreal-serien fortsetter på Xbox med Digital Extremes' nyeste tittel Unreal Championship. Er du klar for enda en runde med hopping, spretting, dodging, skyting, og mest av alt å falle om på gulvet i en pøl med blod? Har du enda ikke prøvd deg på en førsteperson-skyter på Xbox-en, er det utvilsomt et stort potensiale til å bli hektet på denne tittelen.

Da det første Unreal Tournament-spillet ble lansert for tre år siden var ikke verdens skyter-tilhengere sene om å utnevne det til et av de beste multiplayer-spillene noensinne. Det har gått flere år siden da, og vi allerede har sett en nyutvikling av spillet tidligere i år i form av Unreal Tournament 2003, finner vi nå et nytt utskudd i serien på Xbox-konsollet. Det er likevel ingen nyhet å finne Unreal-spillene på konsoll. Det første Unreal Tournament ble utgitt på PlayStation2 og Dreamcast. Spørsmålet som likevel gjenstår er om Unreal er en like stor nytelse å spille på konsoll som på PC. Bortsett fra å endelig ha tilgang til Unreals nydelige grafikk i et litt større format, gjør ikke Unreal Championship annet enn å pløye dyrket mark - uten at det ligger noe negativt i det.

Multiplayer-frenzy
Et av Unreal Championships absolutt salgsmomenter i USA er utvilsomt dets støtte for Xbox Live. Muligheten til å kunne spille sammen med andre rundt om i verden, mens du hele tiden kommuniserer med dem via en mikrofon er uten tvil en svært tiltalende egenskap i et spill slik som dette. Tenk deg å kunne rope slengbemerkelser til motstanderne dine uten å måtte trykke på forhåndsdefinerte "taunts". Dessverre er Xbox Live noe vi europeere enda ikke har tilgang til, og dermed er en stor del av Unreal Championship falt bort. Fortvil ikke, spillets alternative multiplayer-støtte lever helt og holdent opp til det man forventer av serien.

Når spillet starter har du en rekke valg du må utføre, og hovedsakelig skal du velge mellom å spille historiedelen av spillet, eller bare hoppe rett inn i moroa. Bortsett fra dette har du muligheten til å gjennomgå en opplæringsdel - som om ikke skytespill var barnemat. Har du en eller annen form for vanskeligheter ved å lære deg hvordan du skal gå frem, tilbake, eller for den saks skyld skyte - da er opplæringsdelen for deg. Her kan du også skape din egen profil, ved å velge en avatar og navn. Spillet har flere forskjellige raser å velge mellom, hvor hver av dem har sine styrker og svakheter. For eksempel finner du en reptil-lignende rase som har evnen til å løpe svært fort, mens du finner rå styrke hos "Juggernaut"-ene. Rasene har foretrekker også forskjellige våpen, og dermed blir det slik at noen raser kan utføre mer med visse våpen enn andre.

"Instant action" er nok den delen som blir flittigst brukt av de fleste. Her har du muligheten til å sette opp et spill og velge mellom modusene "Deathmatch", "Capture the Flag", "Bombing Run" og "Double Domination". I tillegg har du "Survival" som er en slags form for "Deathmatch" - likevel mer orientert mot et "alle mot alle"-gameplay. Føler du for å rappe flagg fra motparten og slakte alt i din vei for å bringe det tilbake til din base, velger du naturligvis "Capture the Flag". Modusen "Bombing Run" er nok den mest innovative egenskapen til Unreal Championship - en slags fremtidsfotball.

Her skal du finne en ball som ligger et eller annet sted på banen, plukke den opp og skyte den i motstanderens mål. I det du plukker opp ballen får du en slags ball-skyter, og du kan selv velge å skyte ut ballen når du vil. Du kan for eksempel skyte den til andre spillere på laget ditt. Her må du rett og slett fordele forsvar- og angrepsroller på laget ditt, noe som kan være en utfordring i et raskt spill slik som dette. "Double Domination" går ut på at det eksisterer to punkter på banen hvor lagene må holde en av sine spillere i hele ti sekunder for å score poeng. Siden det finnes to av disse punktene blir det hele litt mer hektisk enn om det bare hadde vært ett. Du kan velge å spille med eller uten "bot"-er, men det finnes ingen funksjon for å velge hvor mange av dem du vil ha, noe som absolutt er heller skuffende i et spill som dette.