Unreal II: The Awakening

Dette spillet funker nesten som et voksenopplæringskurs i førstepersonsskytere. Hvis du ikke har hengt med på utviklingen de siste syv-åtte årene er det bare å sette seg godt til rette i sofaen og la Unreal II: The Awakening terpe på absolutt alt som har vært gjort.

Side 4

Uvirkelig flerspill
I tråd med Unreal-seriens merkevare er det lagt ned betydelig innsats på flerspilldelen. Det er hyggelig at utviklerne har inkludert mulighet for fragfest på delt skjerm – det er en liten detalj, men overraskende få titler tar seg bryet med å legge inn sånne små detaljer nå om dagen. Ellers er det XMP-modusen som er den saftigste biten, med flere spillbarhetspluss som mangler fra solokampanjen. XMP er en slags hybrid av ”deathmatch” og ”capture the flag” hvor spillerne deles inn i to lag som må kjempe om totalt fire klenodier. De strategiske mulighetene fra solokampanjen kommer mye mer til sin rett i XMP, spesielt med mulighet til selv å velge hvilken soldatklasse man ønsker å spille.

Med tydelig inspirasjon fra onlinespill som Tribes er det også lagt inn kontrollmuligheter som en jetpack for å hoppe både høyt og langt og en spurteknapp. Hvorfor dette ikke også er lagt inn i solokampanjen er merkelig – det samme gjelder kjøretøyene. Faktisk er Unreal II den eneste førstepersonskyteren på Live som byr på kjøretøy, og hvis du ikke klarer å vente på Halo 2 må du slå til nå. XMP er alt i alt både en mer original og innholdsrik spillopplevelse enn solokampanjen – den store våpenvariasjonen kombinert med litt mer raffe kontroller, sjansen til å sette seg bak rattet og de strategiske bonusene skaper en helt allright Live-pakke som bare får minuspoeng for at det kun støtter 8 spillere, kombinert med litt for store brett.

Det kan virke som om Epic gjorde en bommert da de valgte å sette ut produksjonen av Unreal II til Tantalus. Kreativiteten og viljen til å overraske er borte. Det som en gang var et spill som fikk andre til å kopiere, er nå selv bare en bleik kopi. Derfor oppleves også The Awakening som et pliktløp gjennom alle sjangerklisjéene, og blir et produkt uten egenart og sjarm. Selv den tekniske biten er en smule rusten, og Gamer.no kan bare anbefale folk som er ute etter en ok Live-opplevelse å kjøpe denne utgivelsen. Mens de venter på Halo 2, selvfølgelig.

Side 4