Unreal Tournament 2004

Tilhengere over hele verden venter i spenning på hva Epic har klart å riste fram av forbedringer til en av spillhistoriens mest suksessrike franchiser. Smilene sitter nok bredere denne gang enn ved forrige reinkarnasjon.

Etter at slaget er avgjort får du se en statistikk over kampen, hvor mange du drepte med et gitt våpen og ulike spesielle hendelser. Om du virkelig har gjort en god innsats, og føler at dette her er noe du må ta vare på til du sitter på gamlehjemmet og forteller røverhistorier til barnebarna, er det også muligheter for å lagre statistikken til en gitt fil. Dermed er det bare å dra frem beviset på de aller helligste resultatene når kameratene setter dine fantastiske evner i tvil.

Følelsen mens man spiller på Internett er stort sett den samme som før. Spillet har så vidt jeg er klar over ikke lagkompensasjon på samme måte som Valve har utviklet for Half-Life og Counter-Strike, slik at det til tider kan være litt forsinkelse fra man trykker på knappen til skuddet blir avfyrt - eller at man enkelt og greit ikke treffer der man tror man skal treffe. Dette er ikke noe problem med de vanligste våpnene som rakettkasteren eller granatene fra standardpistolen, men kan være litt frustrerende når du prøver å treffe en løpende motstander i hodet med en laserpistol. Det meste er imidlertid bare en vanesak, så i løpet av en ti-femten minutter har etter all sannsynlighet hodet ditt justert seg selv slik at du treffer som aldri før igjen.

Variasjon i hopetall
De ulike brettene har en enorm spennvidde. Med alt fra rene flybrett i verdensrommet til undervannskomplekser og enorme utendørsområder, bør enhver variasjonstilhenger føle seg tilfredsstilt. I tillegg til de nye spilltypene, har også de gamle spillmodusene fått flere nye, gode brett. Spillet leveres nå også med flere offiselle individuelle brett for kamper mellom to enkeltspillere, noe som i kombinasjon med de nye spillmodusene kan bidra til mer aktivitet innenfor organisert spilling i Unreal-sjangeren.

Unreal Tournament 2004 er spillet vi ville ha når Unreal Tournament 2003 kom på banen. Her er det mye man lar seg imponere av. Kjøretøyene fungerer utmerket og det er noe helt spesielt med å komme susende oppover en bakketopp mens frontlysene flakker over det ulendte terrenget. De to nye spillmodusene er morsomme, utfordrende og har et glimrende potensiale til å skape et større miljø innenfor organisert spilling. Ei suppe av mange små endringer og et par store, gjør dette til en investering som er verdt pengene, uansett om du allerede har forgjengeren eller har planer om å gå til innkjøp av en skikkelig flerspillerskyter for første gang. Internettspill er praktisk talt obligatorisk for dette spillet, så du bør belage deg på atskillige timer i het kamp på servere både lokalt og utenlands.