Uplink

Uplink er en enestående tittel på mange områder. Det åpenbare faktum at det ikke finnes noen lignende titler på markedet i dag, gjør tittelen unik. Spillet utmerker seg i tillegg fordi det kun kan kjøpes på Internett, men mye skjuler seg under skallet.

Piiip, piip, pip… disconnected
Det scenarioet jeg nettopp beskrev er slik mesteparten av spillet forløper. Du stikker innom hovedcomputeren til Uplink Corporation, og på deres BBS finner du oppdrag av varierende vanskelighetsgrad. Etter at du har avtalt betaling for jobb og slikt, kjøper du deg det du behøver av software for å gjennomføre jobben. Deretter setter du opp en rute hvor du kobler deg gjennom mange maskiner rundt omkring i verden for at offerets forsøk på å oppspore deg skal ta lengre tid. Dess høyere sikkerhet maskinene du ruter deg gjennom har, dess lengre tid. Har du admin-access på maskinene tar det enda lengre tid.

Etter at dette er unnagjort kobler du deg opp til målet. Nå fyrer du opp programmet Trace Tracker. Dette viser hvor nær du er ved å bli tatt. Når du har liten tid igjen piper det høyere og tettere helt til det blir stille, og da er du ferdig som hacker. Som du skjønner gjelder det å logge ut igjen så kjapt som mulig, og etter hvert som jobbene blir vanskeligere blir det mindre og mindre rom for feil. Etter at jobben er gjort, og du har fullført oppdraget må du passe på å bryte kjeden av logger som har blitt dannet på din ferd. Klarer du dette er du trygg, og du kan ta nye oppdrag.

Problemet med spillet er at oppdragene du får er svært repeterende. Etter at du har løst en del oppdrag, brutt deg inn hos firma A, stjålet fil B, føler du deg ferdig med det. Deretter går du videre til å bryte deg inn hos den Internasjonale Akademiske Databasen for å forandre vitnemålet til en kar. Når du har gjort dette noen ganger blir også det kjedelig. For å holde ut helt til du når den ypperste rankering i spillet må du ha ekstraordinær tålmodighet, noe jeg ikke tror de fleste som kjøper spillet besitter. Likevel så er oppdragene til stede, og hvis du har lyst til å hoppe inn og ta en jobb eller to med jevne mellomrom har du et spill du kommer til å spille i måneder fremover.

Under overflaten
Det som appellerer mest med Uplink er muligens ikke å hacke i spillet, men å hacke spillet. Utvikler Introversion har nemlig lagt inn en hel del snacks og hemmeligheter rundt om kring i tittelen. Ett kjapt hint er: Undersøk coveret grundig. Selv coveret er mer enn hva du får inntrykk av med det blotte øyet. En gamebible er for eksempel lagt ved på CD-en. Denne inneholder håndskrevne notater fra utviklingsprosessen. Problemet er at det er en zip-fil med et passord. For å lese bibelen, må du cracke passordet. Hvis du er skikkelig flink kan du til og med finne Introversion sin IP-adresse i spillet. Disse hemmelighetene er en viktig del av spillet, og bidrar til å gjøre det til mer enn bare et spill. Uplink er et interessant konsept.

Siden Introversion har strevet så mye med å ikke begrense spillets verden til spillet har ønsket om en MMORPG-versjon blitt til. Her er utviklerne hemmelighetsfulle, men de har innrømmet at universet er som skapt for en slik tittel. Med en relativt stor fan base allerede skal vi ikke se bort i fra at Uplink: Online kommer ut en gang i fremtiden.