Utviklere forsvarer The Walking Dead-spill

Uoffisiell trailer var basert på gammelt videoinnhold.

Ifjor hadde Telltale Games stor suksess med sine episodebaserte eventyrspill basert på zombietegneserien The Walking Dead. I år vil Activision være med på moroa, med et førstepersons actionspill basert på TV-serien ved samme navn.

Spillet kommer til PS3, Xbox 360, Wii U og Windows, og Activision har nylig annonsert at lanseringen vil finne sted 29. mars. Mens konsollversjonene dukker opp i butikkene vil PC-utgaven kun lanseres via digital distribusjon.

For noen dager siden dukket det opp en trailer fra spillet. I utgangspunktet trodde de fleste at dette var en offisiell video laget av Activision selv, men dette viste seg å ikke være tilfelle. I stedet var det en video snekret sammen av en tilhenger, basert på eksisterende filmsnutter fra et eldre intervju med utvikler Glenn Gamble.

Spillernes reaksjoner på traileren var ikke spesielt positive, og nå har Gamble snakket med Eurogamer for å forsvare spillet han jobber med. I tillegg viste han journalisten en nyere versjon av spillet.

Gammelt skjermbilde fra spillet.
Gammelt skjermbilde fra spillet.

– Filmsnuttene i videoen er gamle. Det er det korte svaret mitt, sier han.

Han fortsetter ved å utdype situasjonen litt:

– Det hele tok oss på senga. Det var en fan-trailer kuttet sammen av videosnutter for et eldre intervju jeg hadde gjort. Forhåpentligvis kan du se forskjellene. Spillet ser usedvanlig godt ut. Det var gammel video, og det var det vi hadde på det tidspunktet intervjuet ble laget. Spillet har kommet svært langt siden da.

Hvorvidt den nyere versjonen av spillet virkelig ser mye bedre ut eller ikke, skriver ikke Eurogamer-journalisten noe om. Activision har heller ikke lansert ny video for å gi et mer oppdatert inntrykk av spillet, selv om det kun er litt over to måneder fra lansering.

Mer snikespill enn skytespill

Det nye skytespillet følger Darryl Dixon og broren Merle i tiden før de traff resten av gjengen fra TV-serien. De to må overliste zombier og utallige hindre på veien mot det de tror er trygge Atlanta. På turen vil spilleren møte en rekke figurer som enten kan hjelpe eller hindre Darryl og Merle, og hvordan man forholder seg til disse skal få konsekvenser for handlingen.

Darryl og Merle, to sympatiske karer.
Darryl og Merle, to sympatiske karer.

Eurogamer forteller at den nylig annonserte Wii U-versjonen kommer til å benytte GamePad-skjermen til å vise innholdet i spillerens ryggsekk, litt som i ZombiU fra Ubisoft. Som i alle gode postapokalyptiske spill, har du begrenset plass i sekken din og må stadig vurdere hva du skal ha med deg.

Utviklerne er også klare på at spillet ikke blir noe tradisjonelt skytespill. Zombiene skal utgjøre en reell trussel, og ikke bare være vandrende blinker. En eller to zombier vil vanligvis gå greit, men om du møter tre samtidig er du i drøbbel. Møter du flere enn det, bør du ifølge utviklerne bare løpe.

– Du må prøve å være stille. Hvis du ser på TV-serien, er tre vandøde en stor trussel. Tre vandøde klarer nesten å overvinne Rick i sesong to. Så vi tenkte, okay, der går linjen. Tre bør være det meste du kan klare. Vi har forsøkt å oversette alt vi har sett i showet til spillet. I serien forsøker de hele tiden å være stille, og det er hovedpoenget med spillet, sier Gamble.

Dette betyr for eksempel at du må være svært varsom med bruk av skytevåpen. Skudd høres godt, så hvis du må skyte en zombie for å ta knekken på den, må du regne med å ha større problemer etter kort tid.

Les også: Activision jobber med The Walking Dead-skytespill
Les også: Anmeldelse: The Walking Dead Episode 1: A New Day

Kommentarer (46)

Forsiden akkurat nå

Til toppen