Utviklere slipper å betale for å oppdatere Xbox 360-spill

Microsoft blir også mer indievennlige etter partnerskap med Unity.

Ifølge Eurogamer har Microsoft bestemt seg for å droppe den mye omdiskuterte avgiften på spilloppdateringer på Xbox 360. Dette gjelder Xbox Live Arcade-spill.

Endringen skal ha skjedd i stillhet rundt påsketider i år. Tidligere har utgivere måttet betale dyre dommer for å få oppdatert spillet sitt utover den første oppdateringen. Nå slipper små og store utgivere unna med en engangssum for å få spillet gjennom en godkjenningsprosess.

Microsoft har aldri kommentert offisielt på hvor mye de har tatt betalt for å la spillutgivere oppdatere spill ut over første patch, men Double Fine-general Tim Schafer har tidligere hevdet at regningen er i overkant av 200 000 kroner.

Praksisen havnet i søkelyset i fjor, da Fez-skaper Phil Fish ikke kunne rettferdiggjøre en ny oppdatering etter at det ble funnet en feil som gjorde lagringsfiler korrupte i Xbox 360-utgaven av Fez.

– Lagringsfilproblemet rammer mindre enn én prosent av spillerne. Det er et bedritent valg å gjøre dette basert på disse numrene, men for et lite uavhengig [utviklerstudio som oss] er det meningsløst å betale så mye for å oppdatere spillet, særlig når vi ser på alternativet, skrev Fish i et blogginnlegg den gangen.

Fez.
Fez.

Nytt partnerskap med Unity

Microsoft har også fått en del pepper av indieutviklere generelt den siste tiden. Konkurrent Sony lar småutviklerne stå for utgiverorganet helt på egen hånd, mens Xbox One-produsenten krever at utviklere har en utgiver i ryggen for å få lov til å slippe spill på Xbox Live. Dette er fremdeles et stort ankepunkt for mange mindre spillskapere, som ikke ser nødvendigheten i å benytte seg av et utgiverhus for å få spilelt på markedet.

Selv om Sony på mange måter har fridd til indieutviklerne med PlayStation 4, virker Microsoft tilbøyelige til å endre praksisen sin for å imøtekomme utviklerne. Torsdag annonserte de også et samarbeid med Unity, noe som skal gi Xbox One-spillskapere gratis verktøy fra spillmotorselskapet om de jobber med Microsoft Studios.

Les også: Gir ut den problematiske Fez-patchen igjen
Les også: Microsoft dropper nettkrav og bruktsperre i Xbox One

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen