Utviklingen av nye Thief skal ha vært problematisk

Kilder hevder prosessen plages av utskiftinger og mangel på enhetlig visjon.

Ifølge Polygon står det ikke så bra til med det nye Thief-spillet. Eidos Montreal har puslet med spillet i fem år nå, og prosessen skal ha vært hard, slitsom og preget av mangel på en konkret visjon. Dette hevder kilder med kjennskap til hva som skjer på innsiden av studioet.

Ett av problemene som blir nevnt er hyppig utbytting av utviklere. Hoveddesignrollene skal for eksempel ha hatt mye gjennomtrekk, der enkelte utviklere kun jobbet på prosjektet i et par år. Dette underbygges av informasjon som den profilerte Twitter-brukeren «superannuation» fant frem i fjor, der en drøss av utviklere tilsynelatende forlot prosjektet i 2012.

Når det så kom nye folk på prosjektet hadde de med seg nye idéer om hvordan spillet skulle være, og mye tidligere arbeid skal ha blitt kappet eller bygd om. Saken skal ikke ha blitt bedre av at topputviklerne hyrte inn folk de kjente godt fra før, noe som har ført til favorisering innad i studioet.

Den nåværende utgaven av spillet ligner ikke i det hele tatt på det opprinnelige konseptet, hevdes det.

Hvordan ligger Garrets neste eventyr egentlig an?
Hvordan ligger Garrets neste eventyr egentlig an?

Hoveddesigner forlot nettopp studioet

Utskiftingsproblemet virker heller ikke å være helt ferdig. Senest i mars, like etter at spillet ble annonsert via Game Informer, skal hoveddesigner Dominic Fleury ha hoppet av skipet.

I tiden før avdukingen skal studioet ha fokusert intenst på å ha noe å vise pressen. Det skal ha tatt ti måneder å gjøre klart dette innholdet, og i seks av disse ti månedene jobbet nesten alle i teamet med å få ferdig innholdet.

Under årets Game Developers Conference fikk flere spillmedier en kjapp titt på spillet, men enkelte bemerket at det var vanskelig å få noe godt grep om spillet basert på visningen. Dette er ikke så rart, om vi skal tro Polygons kilder. For å få det hele til å virke skal man ha brukt mange triks, slik som å skru av spillfigurenes kunstige intelligens.

Prosjektet ligner visst ikke lenger på konseptet fra 2008.
Prosjektet ligner visst ikke lenger på konseptet fra 2008.

Dårlige tider for Square Enix

Prosjektet har tilsynelatende vært på tynn is i lang tid, så og si helt siden Eidos ble sugd opp av Square Enix i 2009. Den gang overtok utgiveren ansvaret for hyllede Deus Ex: Human Revolution, og det lille arbeidet som hadde blitt gjort på et potensielt nytt Thief-spill.

Utgiver Square Enix har selv hatt en tøff periode, og meldte om et stort tap på om lag 815 millioner kroner i mars. Sjefen for det japanske selskapet, Yoichi Wada, har gått av på grunn av det dårlige resultatet, et resultat utgiveren mener skyldes dårligere salg enn ventet av titler som Tomb Raider, Hitman: Absolution og Sleeping Dogs.

Les også: Nye Thief vist frem for verden
Les også: – Garrett blir meir mainstream

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen