Valve lukter på svetteteknologi

Gransker hvordan spilldesign kan få utbytte av svettemålinger.

Kan svette og andre fysiologiske tegn påvirke spilldesign? Det ønsker Valve å finne ut av, og har i den siste tiden gjort eksperimenter med målinger av slike fenomener. Tanken er at man skal kunne måle spillerens følelsestilstand og bruke informasjonen til å påvirke spilldesign. Dette melder Venturebeat.

– Mer nøyaktige målinger

Temaet ble diskutert under NeuroGaming Conference, der Valves egen psykolog, Mike Ambinder la ut om idéen bak forsøkene. Han argumenterer for at man med en slik metode kan gjøre mer detaljerte målinger av spillerens opplevelse.

– Det blir mer detaljert enn det du kan få ut av å se dem, høre dem eller spørre om spørsmål etter at de har spilt, forteller han.

Intense Left 4 Dead blir brukt til svettemålingen.
Intense Left 4 Dead blir brukt til svettemålingen.

Valve har prøvd seg litt frem med Left 4 Dead. Ved å måle pH-verdiene på spillerens svette kan de lese sinnsstemningen og justere spillets vanskelighetsgrad og intensitet ut fra resultatet.

I tillegg har Valve eksperimentert med synet, og har latt folk prøve å spille Portal 2 med øyebevegelser. Bakgrunnen for denne testingen er tanken om at øyet reagerer kjappere enn andre deler av kroppen.

– Om du lager et spill der presisjon og hurtighet er viktige elementer, kan du se for deg at øyet i teorien kan fungere bedre, forteller Ambinder.

Eksperimentelle Valve

Portal 2 skal kunne være lettere å spille med øyene.
Portal 2 skal kunne være lettere å spille med øyene.

At Valve har eksperimentert med ulike nye innfallsvinkler til spilldesign er ikke noe nytt. I 2009 fortalte de for eksempel at de prøvde ut en figur med døvespråk i Half-Life 2: Episode 3, et spill som vi enda ikke har sett snurten av til tross for flerfoldige år i utvikling. Gabe Newell har også tidligere diskutert selskapets ambisjoner om å bruke biometriske data til å påvirke spillopplevelsen, og dette er nok et ledd i de planene.

Ellers pønsker nok Valve og Newell nå mest på hvordan de kan få stuekonsollen sin, den såkalte «Steamboks»-maskinen til å fungere så bra som mulig. Sist vi hørte fra prosjektet var spillgiganten i gang med å dele ut prototyper av konsollen til utvalgte kunder.

Les også: Valve eksperimenterer også med Oculus Rift
Les også: Valve og Star Wars-regissør skal samarbeide

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen