Oculus' nyeste prototyp, Crystal Cove. (Bilde: Varg Aamo, Hardware.no)

Valve samarbeider med Oculus om VR-teknologi

Samarbeidet om Crystal Cove-prototypen, og planlegger å fortsette kollaborasjonen.

De siste par dagene har Valve holdt en konferanse for spillutviklere kalt Steam Dev Days, og det har trillet store og små nyheter ut av møtene. En av de største samtaleemnene er Valves egen VR-teknologi som har fått svært god respons fra flere utviklere, og som har blitt kalt hakket bedre enn hva Oculus har greid å få til. 

Riktignok planlegger ikke Valve å lansere denne eksperimentelle teknologien til forbrukere, men det kan virke som om vi får høste noen av godene av arbeidet etter hvert likevel.

Jobbet sammen på Crystal Cove

Valve og Oculus skal nemlig tilsynelatende samarbeide om å fremme VR-teknologi, og jobbet allerede med hverandre for å få til sporingen i Oculus' nye Crystal Cove-prototyp. Dette kom frem under et foredrag om VR-teknologi på Steam Dev Days-samlingen. Steam-giganten holder riktignok tilsynelatende alle kortene åpne for samarbeid med andre VR-selskap også, og samarbeidet med Oculus virker på ingen måte eksklusivt.

Valve og Oculus samarbeidet om sporingen på Crystal Cove.
Valve og Oculus samarbeidet om sporingen på Crystal Cove.Bilde: Varg Aamo, Hardware.no

Foredraget het «What VR Could, Should, and Almost Certainly Will Be Within Two Years», og ble holdt av spillutviklerlegenden Michael Abrash fra Valve. Han virket å ha klokkertro på at høykvalitets VR-teknologi – bedre enn det vi har sett til nå – kommer til å være tilgjengelig for alle innen to år, og at fremtidsutsiktene for teknologien er svært lys. 

Målet er å ha forbrukervennlig VR som har så og si fjernet problemene med bildeetterslep og bevegelsesetterslep, samt hakket høyere oppløsning innen 2015. Abrash tror dog det kommer til å skje enda tidligere, og peker ut Oculus som en potensiell kandidat til å gjøre dette først. 

Valve med flere prosjekter

Sett bort fra VR er Valve godt i gang med Steam Machines-initiativet sitt, der de ønsker å samarbeide med maskinvareprodusenter om å lage et stue-PC-tilbud med fokus på spill. For å sikre dette skilter Valve med et eget operativsystem og en egen kontroller. Den siste måneden har vi fått detaljer og bilder av de første maskinene, og har sett konturene av en revidert kontroller. Planen er at Steam-maskinene skal komme i løpet av året.

Den kjente Valve-programereren snakket også varmt om VR under GDC i fjor.
Da påstod MIchael Abrash at VR kom til å forandre spillverdenen »

(Kilder: Polygon, E McNeills blogginnlegg på Gamasutra, RockPaperShotgun) 

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen