Valve vil hindre utviklere fra å love for mye med Early Access

– Ikke be kundene om å satse på at spillet en gang blir ferdig.

Skjermbilde av Steam.
Steam

Ifølge Giant Bomb og Eurogamer virker det som om Valve ønsker å sette en stopper for de som selger spillene sine med løfter om bedring. Firmaet skal ha oppdatert regelverket for utviklere som benytter seg av Early Access-modellen – en seksjon der man kan lansere og selge uferdige spill på nettbutikken Steam.

Regler som må følges

For det første har de lagt noen regler til grunn, ting utviklere følge for å få bruke Early Access som utsalgssted. De fleste av disse reglene virker selvsagte: utviklere må merke spill som Early Access, også når de selger nøkler utenfor Steam; lansering av spill via Early Access må finne sted samtidig som lanseringer på andre nettbutikker, og utviklerne kan ikke ta seg bedre betalt for disse tidlige utgavene på Steam enn andre steder.

DayZs alltid pågående utvikling er nok noe av det som satte Early Access-hjulene igang.

Den mest betydelige regelen er nok likevel at utviklerne nå ikke kan love at ting kommer i fremtiden:

– For eksempel, det er ikke slik at du kan vite akkurat når et spill kommer til å bli ferdigutviklet, at spillet i det hele tatt blir derfig, eller at planlagte fremtidige tillegg kommer til å skje. Ikke be kundene om å satse på spillets fremtid. Spillerne burde kjøpe spillet basert på dets nåværende tilstand, ikke på løfter om en fremtid som kanskje aldri kommer, står det i regelverket.

Siden lanseringen av Early Access har vi sett noen spill der kundene har følt seg snytt på grunn av løftebrudd. Double Fine stoppet plutselig utviklingen av Early Access-spillet Spacebase DF-9 i september, og overlot roret til spillerne, etter å først ha sluppet en lang liste med ting de håpet å få på plass i spillet. Dette ble selvfølgelig ikke godt mottatt.

Anbefalte rettningslinjer

I tillegg til disse reglene har Valve postulert en del retningslinjer som de håper utviklerne kan følge. Disse virker å være myntet på å unngå å skuffe kjøperne ved å ikke skape for store forventninger til spillet.

Double Fine-kundene følte seg snytt etter Spacebase DF-9.

Valve anbefaler utviklerne å ikke lansere spillet i Early Acces dersom man ikke har nok ressurser til å utvikle spillet videre; til å ikke skape for store forventninger; å ikke lansere et spill uten at det fungerer; å ikke lansere i Early Access dersom man er ferdig med å utvikle spillet.

Early Access-modellen har blitt en litt snedig konstruksjonsplass der man kan få teste halvferdige spill. Enkelte klarer seg godt i begynnelsen, men siden spill gjerne endrer seg drastisk over tid er det en del kontroversielle endringer som har fått spillere til å bli misfornøyde. Antageligvis er dette grunnen til at Valve nå legger noen føringer.

Også Kickstarter-prosjekter endrer seg og bryter løfter.
Elite: Dangerous får ikke en skikkel «offline»modus »

Siste fra forsiden