Valve møter Steam-kritikk

– Ingen grunn til å frykte monopol.

Det er ikke lenge siden Randy Pitchford satte spørsmålstegn ved hvor lurt det er at Steam som ledende distribusjonskanal er eid av en spillutvikler med interesse av å selge sine egne spill, og Stardocks årsrapport hevdet at Steam har en markedsandel på hele 70 prosent.

Flere spillutviklere har lovprist Valves plattform i etterkant, men nå har Valve selv tatt bladet fra munnen. Jason Holtman, forretningsansvarlig for Steam, mener det ikke er grunn til å frykte noe monopol.

Han sammenligner Valves egne titler med storsatsninger som Halo, som driver salget av Xbox 360-maskinvare og dermed skaper et større marked andre aktører kan utnytte: – Både salgstallene og markedsføringen til Steam viser at Valve ikke er alene om å lykkes på plattformen.

Han viser til rikelig med konkurranse i markedet, og mener forbrukere ville handlet andre steder hvis de ikke var tilfreds med Steam – hvilket er en mager trøst for de som ønsket seg Modern Warfare 2 uten Steam. Valve har riktignok ikke hindret andre forhandlere i å føre spillet; det er forhandlerne selv som nekter å selge spillet så lenge Steam følger med på kjøpet.

Holtman mener Steam ikke har noe særskilt konkurransefortrinn utover API-er som Steamwork og Valves Source-teknologi, og at Valve er svært opptatt av å ta vare på åpenheten i PC-markedet: – Hvis Steam plutselig dreier i en uønsket retning for utviklere og brukere vil de raskt kunne finne et bedre tilbud.

(Kilder: Gamesindustry.biz)

Siste fra forsiden