Sniktitt

Velvet Assassin

Skygger, dop og drap

En vakker kvinnelig agent med en forkjærlighet for morfin. Slik er hovedpersonen i Velvet Assassin.

HAMBURG (Gamer.no): Snikespill har vi sett en god del av de siste årene, men skikkelig sniking under andre verdenskrig har det ikke akkurat flommet over av. Det kan du imidlertid få oppleve i Velvet Assassin fra tyske Replay Studios. Her har du full kontroll over en britisk hemmelig agent ved navn Violette Summer som må løse flere skitne oppdrag i kamp mot tyskerne. Alt foregår i tredjeperson og vil loves en god blanding mellom action og sniking i varierte og spennende miljøer.

Utviklerdagbok om spillet

Vis større

Utviklerdagbok: Velvet Assassin

Stikkord:
  • action
  • spill
  • pc
  • Velvet Assassin


Ekte helt

Replay Studios ble inspirert av en ekte krigsheltinne, Violette Szabo, da de skapte spill-Violette. Det er ingen tvil om at vi snakker om en skikkelig tøff og slu kvinne her.

– I starten var spillet om en gruppe motstandsfolk i Frankrike, og Violette var en del av denne gruppen. Vi fant etter hvert ut at hun hadde veldig mye potensial og vi fikk mye ny inspirasjon da vi fant ut om den virkelige Violette, sier Replays kreative sjef, Sascha Jungnickel, til Gamer.no.

Spillet har vært gjennom en rekke endringer siden starten. Navnet er blant annet byttet fra Sabotage til nettopp Velvet Assassin.

– EA/Pandemic sitter på rettighetene til Saboteur i USA, og da synes vi rett og slett Sabotage ble for likt. Det skapte for mye forvirring, sier sjefen for Replay Studios, Marc Möhring, til Gamer.no.

Sjefen for Replay Studios, Marc Möhring. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

Historien i Velvet Assassin vet vi ikke så mye om, men det vi har fått vite er at hele spillet er satt sammen av tilbakeblikk fra en Violette Summer som ligger hardt skadet i sykehussenga. Hvordan hun havnet der finner vi rett og slett ut ved å spille. Brettene er autentiske med tanke på at man er på steder det faktisk skjedde viktige ting under andre verdenskrig. Likevel har man valgt å fokusere på andre ting enn de store slagene.

– Vi ønsker at historien skal være dramatisk og variert. Vi vil vise frem de mer ukjente sidene og stedene ved andre verdenskrig. Spillet skal være realistisk og oppriktig i innhold, derfor vil du finne blant annet barn som har blitt henrettet av tyskerne. Men hvis du stopper opp og hører på tyskernes samtaler finner du ut at dette er helt vanlige mennesker med sine egne bekymringer, forteller Möhring.

Kreative Jungnickel fortsetter:

– De ulike lokasjonene baserer seg på nøye bakgrunnsarbeid. Vi har vært og kikket på alle stedene som er med i spillet for å ha så god informasjon som mulig om brettene. I tillegg er alt av våpen og utstyr helt realistisk, vi har ikke slurvet med noe her.

Polsk fengsel

Kreativt er det Sascha Jungnickel som har styringen over Velvet Assassin. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)
Les også
Anmeldelse: Velvet Assassin

Et brett vi fikk kikke nærmere på foregikk i Warszawa. Her var målet å komme seg inn i et Gestapo-fengsel for å gi en fanget agent cyanid slik at han kunne ta selvmord. I denne bransjen er nemlig informasjon mye viktigere enn ett menneskeliv. Noe av det som imponerer mest i Velvet Assassin er lyssetting. Siden det er et snikespill er lyset naturligvis sentralt, men den lekne måten lyset blir brukt på i dette spillet gjør noe spesielt med atmosfæren.

– For meg er lyssettingen det aller viktigste i spill. Det skaper atmosfære og stemning, og er grobunn til helt unike brett. Jeg tror også god lysdesign skaper en større interesse hos spilleren. I Velvet Assassin har bruken av lys gitt oss større friheter når det gjelder å skape spesielle brett. De er kanskje ikke alltid like realistiske, men atmosfæren er helt spesiell, sier Jungnickel.

I praksis er det svært enkelt å se om Violette er skjult for de mange vaktene eller ikke. Når hun befinner seg i mørket vil en svak lilla skygge lyse rundt henne, og Violette er da per definisjon usynlig. Du kan likevel få fienden på nakken. De kan nemlig høre deg om du skumper borti objekter eller om du tråkker på knust glass. Videre reagerer de kraftig på avfyring av skudd og døde kompiser som du ikke har blitt fjernet fra dagslyset.

Violette på tur i en mørk kjeller.

Den kunstige intelligensen virker lovende. Her ser det ikke ut til at fienden er en gjeng gullfisk som glemmer drapet på kollegaen fem sekunder etter at det hendte. Nei, her jages du til de finner deg, og hvis du ikke har skudd i kammeret da er du ferdig. Selv om du etter hvert får tilgang til en rekke våpen er ammunisjonen minimal, dette spillet vil nemlig gi deg en så nervepirrende opplevelse som mulig, og da er knivdrap tingen. Vi loves 15 ulike variasjoner av knivdrap, men alle vil bli forhåndsskriptede.

Granatmoro

Den drapsmetoden som var aller morsomst å få til var derimot knivfri. Du kan nemlig snike deg opp til fienden og trekke ut splinten i en av håndgranatene de bærer i beltet. Hvis du beregner dette perfekt kan du slå flere vakter i en smekk, noe som føles nydelig for en snikemester. For her har du ikke noe valg, du må drepe for å lykkes.

– Du kan ikke spille gjennom hele Velvet Assassin uten å drepe. Vi tenkte på det, men bestemte oss for at det var for kjedelig. Vi vil gjerne skape en god blanding av action og sniking, der du må bruke begge elementer for å lykkes, sier Möhring.

Bruken av lys og skygger er tidvis spektakulær i Velvet Assassin.

Da er det kjekt å ha litt morfin å gå på når presset blir stort. Du kan nemlig ta et skudd av dette dopet for å bli en enda farligere snikmorder enn du er uten. En slik dose gjør at tiden nærmest står stille, og du får god tid på deg til å utføre vanskelige drap. Den samme morfinen gjør det merkelig nok også slik at Violette plutselig sprader rundt i nattkjolen, som vi formoder er laget av fløyel.

– Noen av oppgavene i spillet er rett og slett litt for vanskelige, da gir morfinen deg et viktig pusterom til å handle riktig. Denne funksjonen ga hele konseptet en liten dytt og gjorde spillet enda morsommere å spille, sier Möhring.

Ved å utføre snikdrap og finne krigsskatter (!) på skjulte steder tjener vår vakre Violette erfaringspoeng. Disse kan du etter hvert fordele utover ulike egenskaper, slik som sniking og våpenbruk. På den måten kan du til en viss grad selv bestemme hvilken spillestil du skal bruke, og hva Violette skal være skikkelig god på.

Trøbbel for vår heltinne.

Uferdig lyd

I tillegg til den flotte lyssettingen er selvsagt lyden helt sentral i Velvet Assassin. Dessverre var ikke alle effektene helt ferdige i versjonen vi testet, men vi fikk da et visst inntrykk av hvordan det vil fungere. Ulikt underlag gir ulike lyder fra deg, men du må jobbe en del for å bråke såpass mye at fienden oppdager deg. Det er heller ikke noen oversikt over hvor mye lyd du lager, så her går det meste på skjønn. Stemmegivningen virker helt kurant, og det er hyggelig at Violette ikke spilles av en tysker med gebrokken engelsk.

Det vi har sett av spillet så langt minner om en salig blanding av Splinter Cell, Thief og Hitman – i andre verdenskrig. Likhetstrekkene med Hitman er kanskje lettest å forklare, siden Sascha Jungnickel jobbet for IO Interactive i en årrekke. Den kreative sjefen understreker likevel at man ikke vil kopiere andre, men at Velvet Assassin skal være en unik opplevelse.

– Jeg vil lage et spill som jeg vil spille, så får jeg håpe det også appellerer til andre spillere. Jeg tror spillerne svært gjerne vil ha et friskt pust som dette. De er leie av stadige oppfølgere, sier Jungnickel.

Og han fortsetter:

Hm, hvordan skal den soldaten dø, mon tro?

– Når man er en uavhengig utvikler med en uavhengig utgiver som Gamecock er friheten veldig stor. Du kan lage spillet du har lyst til å lage, uten stadig innblanding fra høyere hold. Med en slik unik frihet får man også unike resultater. Slik er det ikke i for eksempel Electronic Arts, der er hendende dine mye mer bundet.

Likevel vil ikke Jungnickel utlukke et Velvet Assassin 2.

– En oppfølger i seg selv er bra, det andre spillet kan ofte være det beste – man har lært av tidligere feil. Men når du kommer til spill nummer seks i serien blir det ganske utvannet, avslutter den kreative sjelen i Replay Studios.

Konklusjon

Velvet Assassin kommer på Xbox 360 og PC mot slutten av året, og det er tydelig at Replay Studios har en del å jobbe med frem til utgivelse. Likevel kan vi allerede nå slå fast at dette kan bli et riktig så bra snikespill. Mye avhenger imidlertid av variasjonen i brett og Violettes drapsevner. Siden vi bare fikk se litt over ett brett er det for tidlig å si sikkert hvor godt dette blir. Vi gleder oss i hvert fall til å utforske enda mer av Violette Summers minner fra andre verdenskrig. De virker å kunne gi oss et litt annet perspektiv på konflikten enn tradisjonelle skytespill.

Siste fra forsiden