E-sport World Cyber Games

Det blir ikke noe World Cyber Games i år. (Bilde: World Cyber Games)

Verdens største spillturnering legger opp

World Cyber Games slutter å arrangere mesterskap etter 13 år.

I 13 år har World Cyber Games vært et toneangivende mesterskap innen konkurransedreven spilling, med flere store mesterskap i de mest populære titlene. I 2011 var turneringen størst i verden innenfor esportsfeltet. Nå ser det ut som om den tradisjonsrike konkurransen er på hell. 

WarCraft III er ett av spillene som har holdt lengst stand i WCG:.
WarCraft III er ett av spillene som har holdt lengst stand i WCG.Bilde: Blizzard

Nettstedet OnGamers melder at WCG-sjef Brad Lee har sendt ut en melding til sine samarbeidspartnere. Beskjeden er klar og tydelig.

– I år kommer ikke World Cyber Games til å organisere noen turneringer eller arrangement, inkludert verdensmesterskap, skriver Lee. 

En tydelig berørt WCG-sjef benytter anledningen til å takke partnerne for sin dedikasjon, og legger til at han selv synes dette er vanskelig og vondt. 

Partnere får ikke bruke navnet

Avgjørelsen om å stoppe årets arrangement skal være knyttet til de globale trendene i markedet, samt businessmiljøet i WCG. Den litt uklare beskjeden kan tolkes som at det er økonomien som ikke strekker til i år.

Lee hevdet i beskjeden at partnerne sto fritt til å benytte navnet, men dette har i ettertid blitt benektet av en talsmann for organisasjonen. Dermed blir ikke WCG-navnet å se i noen form i år. 

Fredrik «Bergie» Bergmann er én av de som har hevdet seg i World Cyber Games.
Norske Fredrik «Bergie» Bergmann er én av de som har hevdet seg i World Cyber Games.Bilde: Audun Rodem, Gamer.no

World Cyber Games begynte i år 2000, og ble den gang sponset av flere offentlige Koreanske organer, samt Samsung.

Det første året ble det holdt mesterskap i Quake III Arena, StarCraft: Brood War, Age of Empires II og FIFA 2000, men spillutvalget har endret seg fra år etter år etter trendene i konkurransespillmarkedet. De siste par årene har konkurransen for eksempel tatt til seg League of Legends, StarCraft II og Dota 2.

Premiepotten har variert opp gjennom årene, med en topp i 2009 på 3 millioner kroner. I fjor kjempet deltakerne til sammenligning om 1,8 millioner.

Norske bragder

Opp gjennom konkurransens levetid har Norge vært blant landene til å hevde seg. WarCraft III-spilleren Olav «Creolophus» Undheim har for eksempel karret til seg en førstepremie i 2007, og TrackMania-toppspilleren Fredrik «Bergie» Bergmann fikk en gjev tredjeplass i 2009. I 2008 fikk Counter-Strike-laget cbteam en fjerdeplass i mesterskapet.

Det er tydelig at esport ikke er en svært sikker bransje.
Esportsorganisasjonen Quantic Gaming er ribbet etter pengeproblemer »

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen