– Vi har ufortjent dårlig rykte

Activision føler ikke at de har gjort allverden galt.

Det skal ikke så mye til for å havne i unåde hos kritiske spillere, og et dårlig rykte er adskillig vanskeligere å riste av seg enn det er å opparbeide. Gigantutgiveren Activision har nok merket det mer enn noen spillselskaper de siste årene, og de har mottatt mye kritikk for å legge alle pengene i trygge og homogene spillprosjekter.

I tillegg har selskapets direktør Robert Kotick vært svært kontroversielltil tider.

Activision Blizzard er ute med storutvidelsen World of WarCraft: Cataclysm i disse tider.

Det dårlig ryktet er likevel ufortjent, i hvert fall om vi skal tro tro et intervju Activisions utgivelsessjef Eric Hirshberg har foretatt med Industrygamers.

– Jeg har Google som alle andre, og er selvsagt klar over hvilket rykte vi har blant kjernespillere. Det er nok en historie der ute som har tatt over for virkeligheten. Hvis du drar tilbake et par år i en tidsmaskin og tar temperaturen på bloggosfæren angående PlayStation 3, så minner det mye om hva folk sier om Activision i dag, sier han til nettstedet.

Gjør det de må

Han trekker deretter paralleller til skuffelsen rundt kvaliteten på spillene til Sony-konsollen, og den høye prisen den fikk som følge av blant annet Bluray-drevet. Samtidig følte kjernespillerne seg tilsidesatt når det kom til nye spill.

– Jeg hjalp Sony med å snu på det imaget gjennom markedsføring, men folk fikk også øynene opp for hvordan situasjonen virkelig forelå. Og sannheten var at de gav ut et kjempebra produkt, som har fått fleksibilitet - også blant kjernespillere - som et varemerke. Poenget mitt er at du må holde deg på toget, for omgivelsene forandrer seg, fortsetter Hirshberg.

Selskapet har valgt å stenge fleresentrale spillstudio den siste tiden, og ser ut til å satse tryggere enn før. Alle disse nedskjæringene skal likevel ha vært nødvendige:

Call of Duty: Black Ops er en annen nylig gigantutgivelse fra selskapet.

Selv om det er en tøff bransje og du gjør det du må gjøre fra et forretningsstandpunkt, så blir det aldri enkelt å ta disse beslutningene. Vi gjør alt vi kan for å få forholdet til våre utgivere til å fungere, og det er kun når vi er tom for muligheter at vi tar så drastiske beslutninger. Jeg vil være sikker på at du får med dette, for det er virkelig sant, avslutter han.

Utgivelsessjefen nevner ingenting om hvordan utgiverbautaen har tenkt å rette opp ryktet sitt. Selskapet lider nok likevel ingen nød med det første, de har flere av verdens største spillserier under paraplyen sin.

Siste fra forsiden