– Vi kunne laget fem ekstra spill av innholdet vi sløyfet

BioShock-utviklerne måtte ta mange harde valg.

I en kreativ prosess er det ikke uvanlig å kaste noen idéer under bussen. Ting prøves ut, endres og strupes underveis, og det ferdige produktet er sjelden helt slik det ble forespeilet.

I et intervju med Polygon forteller BioShock Infinites brukeropplevelsesleder, Bill Gardner, at heller ikke Irrational Games er fri for denne innholdskappingen. Faktisk påstår Gardner at mengden med kuttet innhold fra det kommende spillet er langt fra ubetydelig.

– Vi kuttet nok av ting til å lage fem eller seks fulle spill. Det er alarmerende, forteller Gardner.

Han skal ikke ha vært så bekvem med de massive kuttene underveis i prosessen, men understreker at det er sluttproduktet som teller.

– Ett år senere bryr ikke publikum seg, og til slutt bryr ikke du deg heller.

Nå er det ikke lenge igjen til vi får oppleve BioShock Infinites skyby.

Vurderte renessanse-setting

I det samme intervjuet forteller Gardner at andre settinger enn den mer steampunk-aktige versjonen av luftbyen Columbia ble vurdert da de begynte å jobbe med BioShock Infinite, men at et konkurrerende prosjekt stagget særlig én av idéene.

– Faktisk var jeg for noe mer renessanse-aktig, men innen seks måneder ble Assassin’s Creed II annonsert, og jeg tenkte «Ok, de var kjappere enn oss der», sier designeren.

Assassin’s Creed II ble annonsert i april 2009, noe som betyr at det snart er fire år siden denne perioden av BioShock Infinites utviklingsprosess begynte – en prosess som virker å ha vært strabasiøs for Irrational Games.

Kompanjongen Elizabeth har fått mye oppmerksomhet.

Om alt hadde gått etter planen hadde vi for lengst vært ferdig med BioShock infinite; spillet skulle opprinnelig komme ut i oktober 2012. Det ble utsatt til februar 2013 midtveis i året. Senere måtte Irrational bite i det sure eplet og utsette spillet nok en gang, men da holdt det med en måned. Planen er nå at spillet skal være tilgjengelig 26. mars 2013.

I fjor droppet en hel del nøkkelpersoner ut av prosjektet, og andre har kommet inn for å ta over. Irrational har også valgt å skrote flere iterasjoner av en flerspillermodus, noe lederen og designer Ken Levine bedyret var en udramatisk affære.

BioShock Infinite kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og Windows den 26. mars.

Les også
Anmeldelse:

Les også: Kultklassikeren System Shock 2 relanseres Les også: Fans har oppdatert Thief II og System Shock 2

Siste fra forsiden