Prosjektsjef i Playtonic Games, Chris Sutherland. (Bilde: Playtonic Games/YouTube)

– Vi trodde folk i dag bare ville ha skytespill

Rare-veteranene gir oss de første detaljene om «Project Ukulele»

For en måneds tid siden ble det klart at en gjeng med Rare-veteraner har gått sammen og startet opp spillstudioet Playtonic Games. I samme slengen kunne de avsløre at de jobber med et prosjekt som har fått arbeidstittelen «Project Ukulele».

I helgen holdt de et foredrag på spillmessen EGX Rezzed i London. Der fikk vi noen detaljer om spillet som er i eltemaskinen.

Fortidens magi

På scenen snakket prosjektsjef Chris Sutherland om hva Playtonic ønsker å gjøre, nå som gjengen er gjenforent.

Slik blir en annen av verdenene i «Project Ukulele».
Slik blir en annen av verdenene i «Project Ukulele». Bilde: Playtonic Games

– Vi trodde at folk i dag bare vil ha «headshots» og «no scopes», men tilbakemeldingene vi har fått etter annonseringen vår er helt overveldende. Det er åpenbart et publikum for plattformspill. Det vi har lyst til å gjøre er å lage spill slik vi pleide, og bringe tilbake fortidens magi.

I presentasjonen fikk vi se silhuetter av noen av figurene som skal være med i spillet. Ifølge Sutherland ønsker Playtonic å lage et helt univers av figurer som designes med tanke på at de kan få sine egne spill i framtiden, så vel som å dukke opp i andre Playtonic-titler. Ikke ulikt det som var noe av tanken bak Diddy Kong Racing, hvor det til syvende og sist bare var bjørnen Banjo og ekornet Conker av sjåførene som fikk sine egne titler.

– Disse figurene trenger store verdener å utforske og det er i så måte nøkkelfunksjoner i vårt arbeid, fortalte Sutherland.

Satser på folkefinansiering

Kreativ leder i Playtonic, Gavin Price, var også innom scenen. Han ga noen små hint om hvordan spillet skal se ut.

Konseptkunst av en av verdenene i «Project Ukulele».
Konseptkunst av en av verdenene i «Project Ukulele». Bilde: Playtonic Games

– Vi skal beholde elementer folk elsker fra før. Det betyr stil, humor, grafikk, utfordringer, øyne på gjenstander. Alt dette blir med i spillet, for det er det vi elsker å lage. Det blir masse gjenstander å samle, og mange angrep og bevegelser å lære for figurene i vakre verdener som utvides ettersom man spiller.

Price kom også med et stikk til Microsoft i form av en regel studioet har satt for seg selv: «Ikke lov en opplevelse og lever noe annet». Kommentaren var helt klart myntet på det veldig kjøretøyfokuserte Banjo-Kazooie: Nuts ‘n’ Bolts som skuffet fansen etter at Microsoft skapte helt andre forventninger med en fristende trailer.

Til slutt fortalte Price at de vil starte en Kickstarter-kampanje i mai, og oppfordrer publikum til å komme med tanker og ideer i Playtonics forum.

Etter spørsmål fra salen kom det fram at de foreløpig ikke vet hvilke plattformer spillet havner på, men at det avhenger av Kickstarter-kampanjen.

Studioet har også tidligere avslørt at tidligere Rare-komponist Grant Kirkhope skriver musikken i spillet. Rad Crew snakket med Kirkhope i fjor høst om hans prosjekter etter tiden i Rare.

SXSW Game Awards ble også avholdt i helgen, og åpnet med et interaktivt segment med Banjo og Kazooie i hovedrollen. Et hint om at det neste eventyret til bjørnen og den røde fuglen er på Kinect?

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen