Intervju

Vi snakker med The Stalin Subway-produsenten

The Stalin Subway er et litt uvanlig, men realistisk, kommende skytespill fra G5 Software. Handlingen foregår i Moskva i 1952, i en tid da Sovjetunionen er under Josef Stalin sitt skrekkregime. Vi har tatt en prat med Nickolay Sitnikov, produsenten bak, for å gi deg alle detaljene.

Side 1
Side 2
Side 3

Kan vi forvente å høre karakterer som snakker russisk, russisk-engelsk eller vil dere benytte dere av engelske/amerikanske skuespillere?

- Du vil kun høre det russiske språket i den russiske versjonen. Vi vurderte å legge på teksting for den internasjonale versjon, men det ble skrinlagt.

Jeg tittet på et av skjermbildene hvor en rimelig skarp og fin AK-47-modell var representert, og tok deretter ut min elektriske luftpistol-versjon for å sammenligne. Godt jobbet! Hva slags andre våpen og utstyr vil vi se?

- Først av alt, tusen takk for tilbakemeldingen! Vi bestemte oss for å vise AK-47, ikke dens mulige modifikasjoner, f.eks. AKM, som ofte dukker opp i andre spill. I The Stalin Subway vil du bruke en detaljert modell av AK-47 - den første modellen av dette kjente sovjetiske våpenet. Når det gjelder andre våpen bør jeg nevne at også de er modellert svært presist. Enkelte eksperter mener at vår modell av PPSH er den mest realistiske. Dessuten vil du kunne bruke SKS, STEN MKII, Stechkin-pistoler, Makarov, Tokarev, maskinpistolen PPSH, F-1-granater og andre typer våpen. Tilsammen leverer vi rundt 25 forskjellige våpen med spillet. Enkelte våpen tillater også bruken av bajonett, optisk sikte eller lyddemper. Noen våpen blir kun tilgjenglig i bestemte områder i spillet, som f.eks. AK-47.

- En av de mest interessante våpnene er PTRS-41, en antistridsvogn-rifle. Spilleren vil få mulighet til å bære den rundt og bruke det når han måtte ønske. Se for deg en KGB-offiser med et slikt våpen i Kremlin, høres søtt ut eller hva? Det vil også være armeringsmulighet i spillet. På den tiden var beskyttelse eksperimentell, og det var heller ikke spesielt utbredt, men armeringsmuligheten består likevel av brystbeskyttelse og hjelmer. Kroppsbeskyttelsen blir raskt ødelagt av kulehull, og i mange tilfeller kan det være bedre å bruke en lett beskyttelse, fremfor en tyngre full av huller.

Fortell oss litt om flerspillermulighetene, vil det være muligheter for samarbeid her?

- Dessverre vil vi ikke tilby spillerene noen samarbeidsmodus, men det vil være "death match" og "bomb". Sistnevnte vil bli omtrent som "defuse" i Counter-Strike, for de som spiller det. Vi planlegger å utnytte motoren vår fullt ut. Vi kommer med flere spennende introduksjoner i flerspiller-delen, men jeg ønsker ikke å gå inn på det nå fordi det er fremdeles mye jobb som gjenstår.

Med alle de utrolige gode førsteperson-skyterne der ute, og de som er på vei, hvordan skal dere skille dere ut?

- Vel, det er mange aspekter. Først av alt vil jeg ta opp settingen. Har du noen gang spilt et spill om Sovjetunionen, Moskva og Stalin? Har du noen gang sett et slikt antall russiske våpen? Har du noen gang sett Moskvas undergrunnsbane? Det er altså mange spørsmål, og hvis du summerer opp disse vil du få svar på ditt spørsmål.

Når kan vi forvente å se dette spillet i butikkhyllene?

- Vi planlegger å lansere spillet i løpet av starten på 2005. I Russland vil spillet bli distribuert av Buka Entertainment. Vi har fått noen tilbud om internasjonal utgivelse, men har ikke avgjort noe der enda.

Til slutt, er det noe du vil legge til, noen siste kommentarer til våre lesere?

- Jeg vil vil takke så mye for deres interesse i vårt kommende førsteperson-skytespill. Vi håper dere vil sette pris på vårt arbeid. Jeg ser frem til å høre fra deg og dine lesere. Takk, og lykke til!

Vi takker for oppmerksomheten, og ønsker Nickolay Sitnikov og de andre i utviklerteamet lykke til videre med prosjektet. Gamer.no kommer naturligvis til å dekke utvikling av dette spillet fremover, og holder dere oppdatert så snart det skjer noe.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden