Vi snakker viking med Mythica-teamet

Spillet baserer seg helt og holdent på nordisk mytologi og vikinger. Spillet begynner ved at du allerede er død, og har kommet til alle vikingers drømmeland: Valhall. Milton viste seg å være overivrig når det gjalt nordisk mytologi, og virker veldig interessert i å snakke med en som selv kom fra landet der mytene, legendene og historiene holder til. Han presiserte at det å holde seg tro til det som står skrevet om nordisk mytologi var viktig, men at de ville ta seg visse kunstneriske friheten. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har møtt et mer engasjert menneske i hele mitt liv, og når han først var i gang med å snakke, var han stort sett utstoppelig. Han hoppet rundt, smilte og gliste, mens han hele tiden utbrøt "Oh! This is so exciting! I love to talk about this!". En skikkelig moromann.

Milton forteller at Mythica vil være noe helt annet enn tidligere spill i sjangeren. Utviklerne er lut lei av onlinespill hvor du gjør det samme hele tiden. Drepe, drep og atter drepe, uten noen spesielle utfordringer eller nye opplevelser. De ønsker å føre den ekte rollespill-følelsen du finner i singleplayer-spillene. Muligheten til å ha utfyllende dialoger med serverkontrollerte figurer, ha skriptede hendelser og så videre. Dette vil Mythica føre inn i sjangeren. Milton kaller det "Private Realm Technology". Selv om spillverdenen vil kunne inneholde tusenvis av mennesker, vil alle disse kunne oppleve unike, skriptede eventyr. Hvordan?

Noen områder i spillet inneholder disse skriptede eventyrene. Når du og din gruppe går inn i dette området, vil du krysse en slags usynlig linje. Bare du og de i gruppen din vil være synlige til deg, mens alle andre spillere som også gikk inn i området er usynlige. De er der, men ikke for deg og din gruppe. Disse områdene vil inneholde unike opplevelser. Du kan delta i forsvaret for en hel by, ødelegge byer, og så videre. Eventyrene kommer til å være av varierende lengde, og noen er mer detaljerte enn andre. Disse skal holde deg interessert lenge, og skal være med på å gi deg opplevelser som tidligere bare singleplayer-spill kunne. Du vil møte og konversere med guder slik som Tor og Odin. Du vil støte på episke monstre, redde hele folkeslag, og folk vil begynne å tilbe deg. Ryktet ditt har svært mye å si i Mythica. Etter hvert som du blir mer populær, vil verdens innbyggere kunne oppfylle dine ønsker og hjelpe deg videre i spillet. De vil til og med bygge statuer av deg.

Her finner du tonnevis av historie. Milton fortalte meg at han har en bunke bøker om vikinger på kontoret sitt, og at han akkurat nå sitter og skriver på en 3000 år lang historielinje. Kjemper spiller en svært viktig del i spillet. Du har frost-kjemper og flamme-kjemper. Disse har en voldsom historie bak seg. De avgjørelsene du og andre spillere tar, vil avløse forskjellige variabler som former historien. Det spillerne gjør og ikke gjør vil forme historien i verdenen, men hvordan og hvor mye vil ikke Milton si enda. Alle de nordiske gudene er på plass, og disse vil ha en rolle i selve spillet. Tor kan eksempelvis komme ned og straffe deg hvis du gjør noe galt! Avslutningsvis mente Milton at han nå visste hvem han skulle kontakte hvis han trengte hjelp til nordisk folkehistorie og mytologi. Nå må jeg bare finne på en måte å få ham til å tro Erling var en nordisk gud. Oh, yeah.

Gamer.no vil holde et tett øye på den brennhete Microsoft-tittelen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen