Vi titter på nye Call of Duty-spill

I tiden etter at Electronic Arts hadde knallsuksess med Medal of Honor: Allied Assault har vi sett en rekke forsøk på å gjenskape den heftige, filmatiske spillopplevelsen vi opplevde i det spillet. Et av de mest vellykkede forsøkene var Infinity Wards Call of Duty, og spillets gode kvalitet ble godt belønnet i butikkene. Call of Duty-franchisen har blitt svært lønnsom for Activision, og nå arbeides det med to nye spill i serien: Call of Duty 2: Big Red One og Call of Duty 2.

Plikten kaller igjen
Call of Duty 2: Big Red One kommer til Xbox og PlayStation 2, og utvikles av Treyarch og Gray Matter. Utviklerne av det forrige konsollspillet i serien (Finest Hour) har ingen ting med Big Red One å gjøre. Historien følger et amerikansk team fra 1st Infantry Division (som hadde kallenavnet Big Red One), og her får du kjempe mot både tyske, italienske og Vichy-franske styrker. Som vanlig i Call of Duty-serien loves autentiske våpen, uniformer og slagmarker.

Den versjonen av Big Red One vi fikk sett kjørte på PlayStation 2, og med det i minnet var det vanskelig å ikke la seg imponere av den intense handlingen på skjermen. Som med tidligere Call of Duty-spill er gameplayet bygget opp rundt velregisserte og forhåndsplanlagte kamper som sikrer at det hele tiden er noe å se på skjermen. Her får vi alt fra stridsvogner som bombarderer hverandre, fly som styrter og bygninger som sprenges i stykker av artilleriild. Med unntak av rutinene for den kunstige intelligensen, som er hentet fra Call of Duty: United Offensive på PC, er all teknologien i Big Red One ny. Om det ferdige spillet er like flott som vi fikk inntrykk av, kan det virkelig bli noe å se frem til for tilhengere av denne typen skytespill.

Åpne slagmarker på Xbox 360 og PC
En ulempe med det tunge fokuset på skriptede sekvenser i Call of Duty-spillene er at de ser helt like ut hver gang. I tillegg fører det til at spillene lett blir veldig lineære, og at valgmulighetene for spilleren blir begrenset. Dette ser Infinity Ward ut til å ha forstått. Med Call of Duty 2, som er under utvikling Xbox 360 og PC, lover de mye mer frihet enn det vi har opplevd tidligere i serien. Kartene vil generelt være åpnere, og komme med flere ruter du kan ta for å nå målene dine. Fienden du kjemper mot vil være mye mindre forutsigbar enn tidligere, og vil prøve å omringe deg (og medsoldatene dine), sette opp maskingeværstillinger og trekke seg tilbake når overmakten blir for stor.

Spillet bygger på en egenprodusert grafikkmotor, som på mange måter virker temmelig heftig (røyken var spesielt flott), men det som virkelig imponerte var ikke grafikken, men lyden. Takket være den nye kunstige intelligensen vil både fienden og de allierte soldatene rope beskjeder og ordrer til hverandre basert på situasjonen de til en hver tid befinner seg i. I tillegg preges lydbildet av skudd, eksplosjoner og kraftige drønn, og det hele hørtes veldig overbevisende ut. Med tanke på at vi heldigvis aldri har opplevd en ordentlig krig er det naturligvis vanskelig for oss å dømme hvor autentisk lydene i Call of Duty 2 er, men det skulle ikke forundre oss om spillet for øyeblikket representerer et av de mest realistiske gjengivelsen av krigens lydbilde.

Som i det opprinnelige Call of Duty vil du få kjempe for britene, russerne og amerikanerne. Den amerikanske delen av spillet foregår i Vest-Europa, mens de britiske styrkene får kjempe mot tyskerne i Nord-Afrika og russerne møter den tyske militærmaskinen på hjemmebanen i Sovjet. Vi fikk demonstrert et brett fra den britiske delen av spillet, og både landskapet og arkitekturen virket autentisk og detaljert. En ting utviklerne ikke ville snakke om var flerspillerdelen, men de bekreftet i det minste at Call of Duty 2 ikke ville komme med mulighet for å spille gjennom enspillerbrettene i kooperativt modus.

Merk: Alle skjermbildene i denne artikkelen er hentet fra Call of Duty 2 på PC. Det er foreløpig ikke offentliggjort skjermbilder fra Call of Duty 2: Big Red One.

Kommentarer (25)

Forsiden akkurat nå

Til toppen