Victoria: Empire Under The Sun

Nå er det på tide å pusse støv av de gamle sosialdarwinistiske teoriene, gå tilbake til jernbanens storhetstid og sette deg på dampskipet. Paradox Entertainment er tilbake med et nytt strategispill på stor skala hvor målet er å bli et av de sju mektigste landene i verden.

Hold orden på økonomien og innfør reformer
Det viktigste for å henge i med i Victoria er selvsagt å holde orden på økonomien. Du må selge varene landet produserer på verdensmarkedet og kjøpe ting du trenger. Du må passe på å ikke selge ting du trenger for å bygge ting eller trene soldater. Samtidig er det viktig å utvikle landet. Det er mange oppfinnelser du kan finne opp for å få fart på økonomien, men det er samtidig viktig å ikke forsømme andre forskningsområder. Du må bygge fabrikker som kan omgjøre råvarene dine til nye produkter du trenger og produkter du kan selge. Samtidig må du utvikle infrastrukturen for å få fart i de økonomiske hjulene. Det er viktig å holde budsjettbalansen samtidig som du ikke kan øke skattene så mye at folket blir sure, eller ha så høye toller at handelen går nedover.

Sentralt i spillet er også politiske og sosiale reformer for å tilfredsstille folket. Hvilke reformer du kan innføre eller fjerne kommer ann på hvilket land du er og hvilke ideologier det styrer etter. Er du for eksempel Sverige kan du innsette et parti til å styre med de verdiene det partiet har uten at det har noen særlig oppslutning blant folket. Du kan også fritt innføre og fjerne reformer som kortere arbeidsdager, stemmerett til alle og så videre. Er du derimot i USA er det partiet med flest stemmer som styrer og du kan som oftest kun trekke tilbake reformer. Du har med faste mellomrom valgene i USA, men kan også skrive ut nyvalg når du selv ønsker med Sverige. Gjerne når meningsmålingene ser lovende ut.

Ingen tutorial
Det første store problemet vi støter på med Victoria er at det ikke finnes noen tutorial som kan lære deg hvordan spillet fungerer, hvor du finner fram til forskjellige ting i den litt rotete menyen i spillet osv. Spesielt i et spill som er så komplisert som Victoria er dette et kjempestort problem. Har du ikke spilt Europa Universalis eller Hearts of Iron før vil du etter all sannsynlighet få store problemer med å komme inn i spillet. For å lære deg det må du lese deg gjennom en tykk manual på 50 sider som alle skjønner er kjedeligere enn å spille gjennom et tutorial. I tillegg er manualen fargeløs og kjedelig og ikke spesielt godt lagt opp.

Sentralt i Victoria står de såkalte "POP"-ene, befolkningen i spillet. Disse er oppdelt i 10 forskjellige klasser i alt fra slaver til aristokrater. Disse har mange politiske meninger og ytringer som du må ta prøve å innfri uten å gjøre andre grupper i landet misfornøyd. En kontormann er for eksemplet tradisjonelt konservativ, men hvis behovene hans ikke blir innfritt kan han bli en sosialist. Blir noen en av gruppene varig forsømt kan de fort bli revolusjonære og du blir stadig nødt til å slå ned opprør med væpnet makt.

Utdatert teknisk
Europa Universalis ble sluppet i 2001 og var på ingen måte noe "eyecandy" da. Nå 3 år senere bruker Paradox Entertainment fortsatt den samme motoren. Det er ingen tvil om at grafikken får gjort jobben og den er veldig funksjonell, men noen fryd for øyet er den ikke. Du har fem forskjellige kart som viser forskjellig informasjon som du trenger fra hvor sjansen for opprør er størst til oversikt over naturressurser i de forskjellige regionene. Musikken og lyden i spiller er heller ikke spesielt å skryte av. Musikken består av en god samling klassisk musikk, som dessverre blir litt for ensformig og irriterende etter hvert. Lydeffektene er det få av og de er ganske så simple.

Uheldigvis er det ikke bare på det tekniske Victoria sliter. Spillet har flere store glipper. Et eksempel på det er befolkningsveksten. USA har som de fleste vet en utrolig befolkningsvekst i perioden spillet omhandler. Problemet er at denne blir oppretthold uansett hvilke forandringer du gjør. Du kan gjøre landet om til en fascistisk stat og folkene vil fortsatt strømme på. I tillegg har Russland en usannsynlig høy befolkningsvekst som til tider er dobbelt så høy som USA sin. Russland hadde riktignok en stor befolkningsvekst og ekspanderte mye i tidsperioden, men ikke på noen måte slik det foregår her.