Victoria: Empire Under The Sun

Nå er det på tide å pusse støv av de gamle sosialdarwinistiske teoriene, gå tilbake til jernbanens storhetstid og sette deg på dampskipet. Paradox Entertainment er tilbake med et nytt strategispill på stor skala hvor målet er å bli et av de sju mektigste landene i verden.

Victoria: Empire Under The Sun fortsetter på samme måte som de andre spillene i Europa Universalis-serien (Europa Universalis, Europa Universalis 2, Hearts of Iron). Denne gangen er det Victoria-tiden som står i fokus. Spillet begynner rett etter Napoleonskrigen i 1836 og slutter rett etter slutten på første verdenskrig i 1920. En virkelig spennende del av vår historie.

Halvveis sanntid
Victoria, i likhet med de andre spillene fra Paradox, foregår i sanntid. I realiteten fungerer Victoria riktignok mye mer som et turbasert spill. Grunnen til dette er at du stadig må sette tiden i spillet på pause. Det kan være flere grunner til dette: at du skal gjøre viktige endringer, at du må planlegge, at du plutselig får mye informasjon på en gang eller lignende. Gjør du ikke dette vil du gå glipp av verdifull tid og kanskje gi din fiende et lite overtak. Du må hele tiden henge med skal du seire i Victoria.

Victoria er et spill som kan betegnes som et "hardcore" strategi-spill. Det tar lang tid å sette seg inn i og det er mye mikro-managment. Er du en av de som må ha action hele tiden kan du bare slutte å lese nå for da er ikke dette spillet noe for deg. Med en gang du starter spillet vil du motta en overflod av informasjon på små pop-up-vinduer. Mye av informasjonen er ganske unødvendig og forstyrrende å få opp i bokser. Heldigvis er det fullt mulig å selv bestemme hvordan du skal få forskjellig type informasjon. Ved å høyreklikke på en boks kan du velge mellom 4 måter å få den på, fra ikke få beskjed i det hele tatt, til å ta en pause i spillet.

Diplomati: en av nøklene til suksess
Diplomati er en viktig del av spillet. Victoria går ut på å være et av de landene som har mest prestisje i verdenssamfunnets øyne når spillet slutter i 1920. Landene i Victoria er delt inn i flere kategorier: Stormaktene, selvstendige nasjoner, usiviliserte nasjoner og selvsagt satellittnasjoner. Går du til krig mot et annet land, taper en krig eller viser svakhet når det oppstår diplomatiske kriser mellom to land (at du for eksempel ikke henretter en fiendtlig spion du oppdager) mister du prestisje.

Alt ettersom hvilken klasse landet ditt ligger i vil du motta et bestemt antall diplomatpoeng hvert år. Disse brukes til å forbedre forholdene til andre nasjoner, erklære krig eller kolonikrig, låne ut soldater til andre nasjoner, starte allianser, åpne forhandlinger med bytting av land, teknologier og territorielle krav og så videre. Dette er en god idé. At de store og mektige landene har mer diplomatisk innflytelse er bare rett å rimelig. Problemet ligger i at alle land som er samme klasse får like mange poeng per år. I praksis vil det si at det store industrielle og militære Sverige mottar like mange diplomatipoeng som lilleputten Sikkim.

En god simulering av tidsepoken
Spillet tar virkelig pulsen på den fantastiske tidsepoken det omhandler. Tiden da Storbritannia var den dominerende makten, den industrielle revolusjonen kom, imperialismen og kolonitidens hadde sin storhetstid. Menneskene fikk nye flotte oppfinnelser som jernbanen, elektrisk strøm og film. For ikke å glemme at dette er tiden da Norge ble en selvstendig nasjon. Jakten på kolonier og utvidelse av landet ditt står sentralt i Victoria. Har du nok penger og nok materiale kan du bygge en av fire bygninger i et område ingen har gjort krav på. For å lage en koloni må du må du enten ha bygget bygninger i alle områdene som er i et koloniområde, eller ha en av hver av de fire forkjellige bygningene. Hvis du lager en koloni i et område hvor andre land har territorielle krav blir forholdet mellom landene dårligere og landet kan til og med erklære kolonikrig.