Vil Sony kvele bruktmarkedet?

Bekrefter at man innfører såkalt Online Pass for fremtidige spill.

Selv om de sliter med å innrømme det, har flere og flere utgivere blitt stadig mer bekymret for det voksende bruktspillmarkedet.

Vive la Resistance?

Spillbutikkene tjener grovt på denne typen handel, uten at så mye som et øre havner hos de som har laget eller gitt ut spillene.

I fjor svarte Electronic Arts på denne "trusselen" ved å innføre Online Pass. En engangskode som fulgte med spillet, som lot førstegangskjøpere nyte onlinedelen av spillet fullt ut. Bruktspillere måtte på sin side ut med en viss sum for å kjøpe en slik kode til sine nygamle spill.

Inspirert

Flere i bransjen har gjort det samme i ettertid, blant annet THQ. Nå følger en virkelig gigant etter.

Ifølge GameSpot kan nemlig Sony bekrefte at man vil innføre PSN Pass på sine titler. Første spill ut er Resistance 3 i september, som vil få en vedlagt kode for å låse opp nettinnhold.

Dette gjøres visstnok for at man skal gjøre nett-tjenestene rundt de aktuelle titlene enda bedre.

Det er likevel også en kjennsgjerning at spillet vil få mindre verdi som brukt. Sony har imidlertid ikke delt noe om hvorvidt de vil selge egne koder til spill, på samme måte som EA har gjort det.

Resistance 3 kommer for øvrig ut 7. september, og er naturligvis eksklusivt til PlayStation 3. Hvis du er nysgjerrig kan du alltids lese vår sniktitt på spillet.

Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Siste fra forsiden