2010 FIFA World Cup

Vinner Norge VM?

Verdens vakreste turnering nærmer seg, også i spillform.

FIFA-serien debuterte på Xbox 360 som et av slippspillene på tampen av 2005. Spillet het Road to the World Cup, og skuffet ganske kraftig. Man hadde ventet seg bedre på en såkalt neste generasjons-konsoll, isteden fikk vi et spill med en rekke feil og stjerner som så mest ut som smeltende voksfigurer. Nå er det snart VM igjen, takk de høye makter for det, og det betyr selvsagt et rykende ferskt VM-spill fra EA Sports. Denne gangen er tittelen basert på braksuksessen FIFA 10, så strengt talt er det vel umulig å trå feil.

Skal Italia forsvare sin tittel?

For alle?

Vi dro over til London og kikket på spillet allerede i januar, og produsent Simon Humber kunne fortelle at vi skulle få servert en tilgjengelig og spektakulær karnevalopplevelse. VM skal jo være en fest, et party for oss alle, og det forsøker 2010 FIFA World Cup også på å være. Først og fremst får vi muligheten til å styre herligheten med bare to knapper, skudd og pasning. Ikke at jeg ser hvordan det er annerledes enn et klassisk kontrolloppsett, hvor man også kan bruke to knapper om ønskelig.

Det andre grepet er rammene rundt kampene. Alt er selvsagt offisiell vare og lisensiert. Da får vi ekte drakter og, ikke minst, offisielle arenaer. Her kan du faktisk spille på noe som ligner veldig på Ullevaal Stadion med Norge, noe som gir oss nordboere litt ekstra å glise for. Alle VM-arenaene er også på plass, i all sin overveldende prakt. Vellykkede grep, men fokuset på fansen er jeg ikke like glad i. Underveis i kampene får vi se nærbilder av fans kledd i lagenes farger. Disse klonene blir raskt mer forstyrrende enn noe annet, og det er påfallende hvor mange tilhengere som har valgt en enorm hanekam som sin frisyre.

Det spjåkete ytre til tross, dette er som sagt et spill som er basert på FIFA 10. Hovedmodusen er selvsagt sentrert rundt selve VM. Du har flere muligheter her, fra å spille hele kvaliken med treningskamper og til slutt mesterskapet, eller bare hoppe rett inn i moroa i Sør-Afrika. Jeg forsøkte meg selvsagt med Norge, i den samme gruppa og med samme terminliste som Hareides/Drillos menn hadde i virkeligheten. Ikke overraskende gikk det langt bedre med meg bak roret. Selv om jeg måtte ut i playoff ble det VM på bekostning av Ukraina.

Klonefans har det moro.

Selve mesterskapet følger sin vante form, fra gruppespill til finale. Både her og i kvaliken tar man utgangspunktet i en slags trenersentral i menyene. Her får du all info du trenger, blant annet at man faller 15 plasser på FIFA-rankingen etter tre seire og én uavgjort. Under kampene får du oppdatering fra andre matcher som påvirker din posisjon, noe som er svært nyttig. Det er også verdt å merke seg at spillere kan bli skadet utenfor kamp under kvalik eller mesterskap, så det gjelder å ha en solid og balansert tropp.

Det jeg ikke liker er all ventingen mellom kamper, med mye knappetrykking for å komme seg videre. En kalender som må krysses av i er den aller verste biten i så måte. Det å se en kalender bla seg selv er muligens noe av det aller kjedeligste i verden.

Festspill

Likevel er det ingen tvil om at mulighetene for både én og flere spillere er mange i kvalifisering og VM, men det er ikke det eneste 2010 FIFA World Cup har å by på. Her kan du også spille en variant av «Be a Pro», der du skal kjempe om å bli kaptein for landet ditt i VM. En grei modus for én gjennomkjøring, men ikke noe særlig mer.

Keeperen er ikke like hodeløs.

Da er små kvalifiseringsutfordringer langt mer underholdende. Her har EA tatt ekte scenarioer fra kvaliken og du får i oppgave å løse nøttene. Klarer du å komme tilbake som Argentina med 1-5 i sekken borte mot Bolivia? Eller makter Danmark å få noe med seg fra Portugal med 0-1 fire minutter før slutt? Slike oppgaver er faktisk ganske festelig, og bryter opp det øvrige gameplayet på en fin måte.

Det er også mulig å spille hele VM på nett, samtidig som man samler inn poeng til sin egen nasjon. Slike poeng skaper en internasjonal rankingliste, så vil du blø for den norske drakta? Vi har dessverre ikke fått testet denne biten, det er rett og slett ingen å spille mot nå før spillet slippes. Likevel er det ingen tvil om at 2010 FIFA World Cup blir aller best sammen med andre, det er perfekt til sofahygge!

Hva med selve banespillet? Vel, det er stort sett akkurat som i FIFA 10. Noen mindre endringer er på plass, uten at de forandrer selve spillopplevelsen radikalt. Keeperen har i hvert fall roet seg litt ned, og kommer ikke ut som en hodeløs kylling ved enhver anledning. Jeg synes også det er lettere å slå vinklede gjennombruddspasninger i dette spillet, og selv om utvikleren ønsket å gjøre høye gjennombrudds vanskeligere er disse fortsatt et gyllent angrepsvåpen. De blir ikke vanskeligere av at angriperen har enda bedre til å ta med seg ballen i fart.

Nederland er med på leken.

Brytekamp

Jeg føler også at spillet har blitt en smule mer fysisk, man kan bruke kroppen i enda større grad. Det gjelder både i dueller og hvis du liker å finte. Jeg liker likevel ikke at holding i trøya virker å være akseptert, det straffer gode spillere veldig hardt. Dessuten hjelper det lite med en veldig selektiv dommer, som alltid blåser perfekt på offside – men roter på resten. Da er det en fattig trøst at det fortsatt er mulig å smelle ballen rett i pipeblåseren, noe som kan skape morsomme situasjoner.

Videre har FIFA-serien fremdeles litt å gå på når det kommer til flyt i spillet. Jeg blir så uhyre frustrert når spillere på merkelig vis stopper opp eller tar steg tilbake ved mottak, det kan ødelegge hele overganger. Andre ganger demper spilleren som en murvegg, noe som er under middels effektivt.

Utvikleren har lagt overraskende stor vekt på at man har med høydeforskjeller i dette spillet. Det vil si at den nevnte kampen mellom Bolivia og Argentina er svært relevant. Lag som er vant til å spille ekstreme høyder takler dette langt bedre enn motstanderen, som blir raskt sliten. Hvorfor dette er spennende å ha med i et spill som dette er likevel uvisst, man får omtrent aldri «bruk» for effekten. Da kunne man heller gjort en bedre jobb i å gjøre regntunge baner mer utfordrende å spille på.

Her er førstepremien!

EA Sports har også lagt til en ny måte å ta straffer på denne gangen. Her må man både treffe et gyllent punkt på en linje nede ved spillerens navn, finne riktig kraft og selvsagt retning. Unødvendig mye sammensurium, spør du meg. I tillegg kan du både chippe og ta en slags stoppfinte i tilløpet. Keeperen, han kan slenge seg til høyre eller venstre. Ja, eller stå stille, da.

Lydmessig er det meste velkjent. I disse spesielle FIFA-utgavene er det som regel Clive Tyldesley og Andy Townsend som kommenterer, så også i 2010 FIFA World Cup. De gjør en helt kurant jobb, og noen av bakgrunnsinformasjonen er svært interessant. Likevel roter man i overkant mye, og roper og hoier når keeperen plukker ned lomper fra midtbanen. Plusspoeng deles ut for at hjemmelaget har supportere som synger på eget språk, men samtidig deler jeg ut spillhistoriens største minuspoeng for at man har tatt med disse grusomme plasttrompetene på VM-tribunene. Selv om de er dempet blir supporterlyden helt ødelagt.

Hvis du allerede har FIFA 10 i hylla er jeg ikke så sikker på om du trenger 2010 FIFA World Cup. Med unntak av noen mindre endringer er selve banespillet det samme. Forskjellen i rammene er at man kan velge mellom 199 landslag her fremfor omtrent alt av klubb- og landslag i FIFA 10. Som oppvarming til VM er det nok et kurant kjøp, og det er svært underholdende å delta i mesterskapet sammen med et knippe kompiser. Småutfordringer bidrar dessuten til å holde interessen oppe i enspillerdelen. Hvem vil vel forresten ikke forsøke å lede det norske landslaget? Da kan våre beste menn virkelig prestere på toppnivå.

Til opplysning skal forfatter Mikael Harstad Groven jobbe som reporter for Viasat under VM. Dette har ikke påvirket hans oppfatning av VM-spillet fra EA Sports.