– Vita trenger spill

Miyamoto oppfordrer Sony til å lære av 3DS-problemene.

Etter relativt sterke salgstall ved lansering, har Sonys nye håndholdte nå dalt ned på et salgsnivå hvor de må se seg forbigått på den ukentlige salgsstatistikken av sin egen forgjenger, PSP, og ikke minst den aldrende Wii-en.

I et intervju med Edge, har Mario-pappa og herr Nintendo selv, Shigeru Miyamoto, et par innspill å komme med til erkekonkurrenten.

Sterk maskinvare

Miyamoto er nemlig imponert over maskinvaren til konkurrenten, men han ser et stort problem for håndkonsollen nå for tiden.

– Det er åpenbart en veldig kraftig maskin som du kan gjøre mange ting med, men jeg ser ikke kombinasjonen av programvare og maskinvare som utgjør et veldig sterkt produkt, uttaler Miyamoto.

Miyamoto snakker av erfaring. Da Nintendo lanserte sin egen nye håndholdte 3DS på vårparten i fjor, gikk salget nemlig svært så trått utover sommeren, og i august så spillgiganten seg nødt til å drastisk kutte prisen på konsollen.

Gravity Rush slippes til Vita 13. juni.
Gravity Rush slippes til Vita 13. juni.

Ifølge Miyamoto var det nettopp mangel på gode spill som bremset 3DS-salget, som etter priskuttet har tatt seg drastisk opp.

– Da vi lanserte 3DS-en hadde vi ikke Super Mario 3D Land, vi hadde ikke Mario Kart 7 og heller ikke Kid Icarus: Uprising. Vi jobbet på spreng for å ha disse titlene klare til lanseringen, men vi klarte ikke å levere tidsnok.

Han fortsetter:

– Vi håpet på en måte at spillerne likevel ville kjøpe konsollen fordi de anså den som lovende, men når vi nå ser tilbake på situasjonen skjønner vi at vi manglet de gode nøkkeltitlene ved lansering.

Med andre ord er oppfordringen fra herr Nintendo klar. Gode spill driver konsollsalget fremover.

Den neste, større tittelen på vei til Vita er Gravity Rush, som slippes om en drøy måneds tid.

Hva mener du, er Miyamoto inne på noe eller har Vita gode nok spill som det er?

Les også: Slik er PlayStation Vita

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen