Sniktitt

Viva Piñata: Trouble in Paradise

BIRMINGHAM (Gamer.no): For ett og et halvt år siden gav Microsofts Rare-studio ut det hittil søteste spillet til Xbox 360. Konsollen som er kjent for alt annet enn gode familiespill glimtet til med det koselige og barnevennlige Viva Piñata, som handlet om å stelle i hagen og tiltrekke seg flest mulig dyr.

Viva Piñata falt godt mulig under manges radar. Spillergruppen som det fargerike og litt barnlige spillet siktet etter, hadde nok muligens ikke fått etablert seg på Xbox 360 da det kom ut. Dette til tross, Viva Piñata var en ulv i fåreklær, og det lett strategiske og velbalanserte gameplayet gjorde at spillet var høyst spillbart også for tradisjonelle spillentusiaster.

Fienden har et fjes

Ikke den beste biotopen for Piñataer.
Ikke den beste biotopen for Piñataer.

I Viva Piñata: Trouble in Paradise har Rare lagt til sterkere fokus og driv i form av at antagonisten Dr. Pestor og hans slemme hjelpere prøver å gjøre ditt gartnerliv vanskelig. Med en sterkere opplæringsmodus og et klarere fokus på hva du egentlig skal gjøre, ønsker Rare å gjøre spillet mer inkluderende.

Det første som slo meg med Trouble in Paradise var at spillet føles og ser helt likt ut som forgjengeren. For å være helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal ta nær to år og gi ut et slikt spill, men like rammeverk er sikkert årsaken til at spillets tittel ikke inneholder noe 2-tall.

Spillmekanikken, og måten spillet fungerer på, er heller ikke endret stort. Du passer på hagen din, bygger ut og forsøker å tiltrekke nye piñataer på samme måte som i det forrige spillet. Jeg klarte ikke å få noen følelse av at jeg spilte ett helt nytt Viva Piñata-spill i løpet av de to-tre timene kontrolleren satt mellom hendene mine.

Noe nyskapning er det riktignok å spore. I tillegg til de gamle piñataene har det kommet til tretti nye, noe som gjørt at det nå er over hundre totalt. Jeg kunne ikke se at økningen i bestanden hadde noen effekt på spillet. Når man utvikler hagen sin i Viva Piñata er den store belønningen å se at man tiltrekker seg større og mer sofistikerte former for liv. De nye dyrene kom mer som et supplement til andre, ikke noen reell nyskapning.

Fyllmasse

I Trouble in Paradise kan du fylle opp hagen din med all slags skrammel.
I Trouble in Paradise kan du fylle opp hagen din med all slags skrammel.

Det er lagt til en god del ekstra fyllmasse i Trouble in Paradise. En rekke leker, som for eksempel jernbanelinjer har også funnet veien til spillet. Piñataene i hagen din kan leke med disse, men problemet er at det ikke har så stor effekt på spillbarheten ut over det visuelle. Dette elementet er meget mulig lagt til spillet for i større grad å appellere til barn.

Jeg vet i alle fall at jeg neppe vil bruke mye tid på å legge jernbanelinjer og kjøpe inn en rekke unaturlige elementer til hagen min hvis det ikke får noen merkbare følger for utviklingen. Litt av det samme problemet så man i SimCity Samfunn, hvor muligheten til å utvikle «temabyer» på langt nær var så givende som utviklerne hadde håpet.

En av de svært gode tilvekstene i Viva Piñata: Trouble in Paradise er en videreutvikling av kontrollergrensesnittet og raskere navigering mellom menyene. Litt av problemet med det første spillet var at menynavigeringen opplevdes litt tungvinn i forhold til hvor mye som skjedde i hagen din. Ofte måtte du innom butikken til en av figurene i spillet bare for å kjøpe noen gulrotfrø. Dette resulterte i hyppige lasteskjermer og løssnakk fra spillets mange figurer.

Nå kan veldig mange av butikkfunksjonene nås med et enkelt trykk på styrekorset. Dette gjør jobben i hagen langt lettere, og korter ned dødtiden hvor spillets kjedelige og uinteraktive øyeblikk avdekkes. Det er også lagt til en langt enklere funksjon for å finne Piñataene i hagen din. Ved hjelp av skulderknappene kan du enkelt bla mellom dyrene.

Mulighet for å være to

Søtt skal det være.
Søtt skal det være.

Et annet veldig kjærkomment tillegg er muligheten for å samarbeide med en annen spiller. Når som helst kan man koble til en annen kontroller og få opp en hjelper i hagen. Som hjelper vil du ikke ha tilgang til de samme funksjonene som spilleren som eier hagen, men du kan hjelpe ham. Insentivet for dette er at hjelperen alltid har det beste utstyret, og ved å utføre oppgaver lader han opp magiske evner. Disse kan han bruke til å for eksempel å lege syke Piñataer uten å tilkalle doktoren. En slik samarbeidsmodus er gjerne ikke så morsom for tradisjonelle spillere, men den passer fint hvis foreldre ønsker å hjelpe barnet sitt i hagen.

Viva Piñata: Trouble in Paradise vil også benytte seg av Xbox Live Vision-kameraet. En rekke Viva Piñata-kort har en slags strekkode på seg, som kan fanges opp av kameraet. Dette låser opp nye Piñataer, gir deg mer penger og så videre. For en voksen mann som meg virker det bare som en gimmick, og jeg ser ingen grunn til at man skal behøve å ha et kamera og kort for å få tilgang på nye dyr. Til tross for at utviklingsteamet ikke har bestemt hvordan de fullt ut skal utnytte dette, kan det se ut som det er et forsøk på å tilnærme seg et Pokémon-hysteri hvor man kan kjøpe kort av nye piñataer i tradisjonelle butikker, og få disse lagt inn i hagen sin.

Konklusjon

Viva Piñata: Trouble in Paradise fortsetter og raffinerer opplevelsen fra det første spillet i serien. Rare tar tak i og forbedrer mange små irritasjonsmomenter, som for eksempel det litt kronglete menysystemet originalen var plaget av. På den andre siden er mange nye tilvekster, som for eksempel alle lekene og muligheten for å lese av kort, et bevis på at Rare i større grad forsøker å tilnærme seg barn. Dette gjør følgelig at de kanskje tar et steg vekk fra tradisjonelle Xbox 360-eiere.

Hvis man ikke spilte det tidligere spillet kan dette bli et fint kjøp for de som ikke føler seg for barnslig for fargerik gartnertjeneste. Dette til tross, det skal bli spennende å se om graden av nyskapning er stor nok til at vi som spilte det forrige behøver å investere når september pryder kalenderen vår.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen